دانشگاه پیام نور
چکیده: (3379 مشاهده)
علمسنجی از مباحث جذاب در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی به شمار میرود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از تحلیل هماستنادی، تصویری کلان و جامع از وضعیت پژوهشهای علمسنجی و حوزههای سنجشی وابسته ارائه نموده و مباحث اساسی در این حوزه پژوهشی را شناسایی کند.
دادههای اولیه این پژوهش (که شامل مدارک علمسنجی و حوزههای سنجشی وابسته است) از «وبآوساینس» استخراج شدهاند. پس از انجام تحلیلهای مربوط به فراوانی هماستنادی مؤلفان، ماتریس همبستگی، و نمودار دندروگرام نتایج نشان داد که زوجهای هماستنادی «گارفیلد-موئد»، «اگه-روسو»، و «اگه-هیرش» حائز بیشترین هماستنادی شدهاند. علاوه بر این، استفاده از خوشهبندی سلسلهمراتبی منجر به شکلگیری مباحث اصلی در پژوهشهای علمسنجی و حوزههای سنجشی وابسته گردید. از نکات جالب این پژوهش وجود پژوهشگری ایرانی به نام «کوشا»ست که در توسعه خوشه «وبسنجی» نقش بهسزایی ایفا کرده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
كتابداري و اطلاع رساني دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۰