دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 )                   جلد 33 شماره 3 صفحات 1271-1300 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafavi I, Osareh F, Tavakolizadeh-Ravari M. Identifying Content Structure of “Knowledge and Information Science (KIS)” Studies Based on Co-word Analysis of Articles in “Web of Science (WoS)” Database (2009-2013). .... 2018; 33 (3) :1271-1300
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3234-fa.html
مصطفوی اسماعیل، عصاره فریده، توکلی زاده راوری محمد. شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وب‌آوساینس (2009-2013). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1397; 33 (3) :1271-1300

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3234-fa.html


دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (3888 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختار واژگان و مفاهیم مقالات «علم اطلاعات و دانششناسی» با استفاده از نگاشتهای علمی همواژگانی در پایگاه «وبآوساینس» است. روش بهکاررفته در پژوهش حاضر تحلیل محتوای واژگان و مفاهیم متون است. در پژوهش حاضر از فنون رایج در علمسنجی شامل توزیع فراوانی قانون «برادفورد» و خوشهبندی سلسلهمراتبی با رویکرد Between-Groups Linkage، و همچنین، از تحلیلهای آماری شامل فراوانی، درصد، و رگرسیون در نرمافزارهای  SPSS و Excel بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات (16475 مقاله) منتشرشده در پایگاه «وبآوساینس» طی سالهای 2009-2013 است. در فرایند انجام پژوهش جهت یکدستسازی واژگان و مفاهیم عناوین مقالات از نرمافزار علمسنجی Ravar Premap استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که واژگان «اطلاعات»، «وب»، «پژوهش»، «تحلیل استنادی»، «دانش»، «کتابخانه»، «مجلات»، و «فناوری» محور اصلی مفاهیم مورد مطالعه در این رشته را تشکیل دادهاند. همچنین، مفاهیم مورد مطالعه در 13 خوشه قرار گرفتهاند که محورهای اصلی مطالعات شامل «آموزش و یادگیری، سواد اطلاعاتی»، «سازماندهی اطلاعات و دانش»، «منابع اطلاعاتی تحت وب و شبکههای اجتماعی»، «اخلاق حرفهای در علم اطلاعات»، «انفورماتیک، ارتباطات و خدمات اطلاعات سلامت»، «مدیریت اطلاعات، نظامهای اطلاعاتی، مدیریت دانش و نوآوری»، و «مطالعات و شاخصهای علمسنجی و اطلاعسنجی» است. بررسی همواژگانی مفاهیم علم اطلاعات و دانششناسی بیانگر پدیداری حوزههای مطالعاتی نوظهور در مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی است. همچنین، شاهد حضور مطالعات میانرشتهای در بطن بروندادهای علمی علم اطلاعات و دانششناسی هستیم.
متن کامل [PDF 1230 kb]   (1014 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb