ادراک آیکونها به عنوان یکی از مهمترین اجزای رابط کاربر گرافیکی سامانههای اطلاعاتی تحت تاثیر عوامل مختلف فردی و محیطی میباشدکه از جمله این عوامل میتوان به مدل ذهنی کاربران اشاره کرد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکونهای رابط کاربر نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال ایران است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است و به شیوه کمّی و کیفی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته و در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختیافته است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز، و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تعداد 174 نفر است. یافتهها نشان داد مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکون ها 4 مقوله " تجربه کاربران"، "کارکرد آیکون"، "مشخصههای ظاهری آیکون" و "بافت آیکون" میباشند. مقوله "تجربه "شامل آشنایی و تجربه قبلی کاربران و مقوله "کارکرد آیکون" شامل تطابق کارکرد آیکون با شکل، اشاره آیکون به کارکرد غیرمتداول و شناختهنشده نسبت به کارکرد متداول، کارکرد مشترک در نرمافزارهای مختلف و کارکردهای تخصصی برخی آیکونها میشود. مقوله "مشخصههای ظاهری آیکون" به رنگ، اندازه، وضوح، زمینه و پیچیدگی آیکون برمیگردد. تاکنون پژوهشی در ایران به موضوع عوامل موثر بر مدل ذهنی کاربران از آیکونهای نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال نپرداخته است. شناسایی عوامل موثر بر مدل ذهنی کاربران میتواند به طراحان نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتال کمک کند تا آیکونهایی طراحی کنند که با مدل ذهنی کاربران مختلف همسویی بیشتری داشته باشد و در نهایت رضایت کاربران را فراهم آورد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |