روحمند سعیده، اسمعیلی گیوی محمد رضا، پور عزت علی اصغر. اولویتبندی کیفیت خدمات مراکز اطلاعاتی براساس مدل کانو و تأثیر عملکرد نامتقارن. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 33 (2) :614-589
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3459-fa.html
دانشگاه تهران
چکیده: (4942 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر اولویتبندی کیفیت خدمات مراکز خدمات اطلاعاتی براساس مدل کانو و تأثیر عملکرد نامتقارن است. پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی به شیوه مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه تهران بود که در نیمسال دوم تحصیلی سال 1394-1395 به کتابخانه مرکزی دانشگاه مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده نمودند. طبق اعلام واحد آمار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تعداد این مراجعین 137042 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. تعداد 376 پرسشنامه در چارچوب نمونهگیری طبقهای تصادفی گردآوری گردید. دادههای خام بدست آمده از جامعه آماری با استفاده از آزمون آماری و نیز فرمول تبدیل طیف لیکرت به مدل کانو و نیز فرمولهای تأثیر عملکرد نامتقارن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج کلی نشان داد ویژگی «تأثیر خدمات» در گروه خدمات عملکردی با عملکرد پایین قرار دارد، ویژگی «کنترل اطلاعات» در گروه خدمات انگیزشی با عملکرد پایین قرار دارد، و ویژگی «فضا و مکان کتابخانه» در گروه خدمات اساسی با عملکرد بالا قرار دارد. اولویتبندی اقدامات مربوط به افزایش کیفیت خدمات کتابخانه با توجه به ابعاد لایبکوآل به این شرح است: (1) افزایش سطح عملکرد ویژگی «تأثیر خدمات» از سطح عملکرد پایین به سطح عملکرد بالا؛ (2) افزایش سطح عملکرد ویژگی «کنترل اطلاعات» از سطح عملکرد پایین به سطح عملکرد بالا؛ و (3) حفظ سطح عملکرد ویژگی «فضا و مکان کتابخانه».
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
كتابداري و اطلاع رساني دریافت: 1395/10/5 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1396/7/10