دانشگاه اصفهان؛ اصفهان؛ ایران؛
چکیده: (3679 مشاهده)
هدف این پژوهش تدوین چرخه یکپارچه مدیریت تجربه برای اجرای مدیریت تجربه در سازمانهاست. روش پژوهش، کیفی و نوعی از فرامطالعه به نام فراترکیب است. پس از طراحی سؤالات پژوهش، جستوجوی نظاممند پژوهشها بر اساس کلیدواژههای مرتبط از شش پایگاه داده داخلی و یازده پایگاه داده خارجی (از ابتدا تا پایان فروردین 1396) صورت گرفت و 13 پژوهش بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. با بررسی پژوهشهای مذکور، هفت مرحله یعنی فعالسازی تجربه، جمعآوری تجربه، مهندسی تجربه، نگهداری تجربه، انتشار تجربه، ادراک تجربه، و بهکارگیری تجربه شناسایی گردید که بهترتیب از طریق هفت فرایند یعنی ارزیابی، ویرایش، ذخیرهسازی، انتقال، مفهومسازی، انطباق، و بهروزرسانی با یکدیگر مرتبط هستند. همچنین، مراحل و فرایندهای مذکور بهوسیله پنج مؤلفه یعنی فرهنگ سازمانی، فناوری مدیریت تجربه، راهبرد مدیریت تجربه، ابزار یا معیار اندازهگیری مدیریت تجربه، و تیم مدیریت تجربه احاطه شدهاند. بر اساس مراحل، فرایندها و مؤلفههای مذکور چرخه یکپارچه مدیریت تجربه تدوین و پایایی و اعتبار آن تأیید گردید. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی مدیران در اجرای مدیریت تجربه در سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فناوري اطلاعات دریافت: 1396/2/27 | پذیرش: 1396/7/30 | انتشار: 1396/8/24