دوره 34، شماره 3 - ( بهار 98 1398 )                   جلد 34 شماره 3 صفحات 1023-1050 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pournaghi R, Hejazi A. Investigation of Factors Affecting knowledge Commercialization From the perspective of Graduated students at Shahid Rajaee Teachers’ Training University. .... 2019; 34 (3) :1023-1050
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3613-fa.html
پورنقی رویا، حجازی اکرم السادات. بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1398; 34 (3) :1023-1050

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3613-fa.html


پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
چکیده:   (4415 مشاهده)
تجاریسازی، فرایند تبدیل فناوری به محصولات موفق اقتصادی است که دانش تولیدشده را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل میکند. این فعالیت، جزء اولویتهای دانشگاهها و پژوهشگاههای جهان است. امروزه بقای دانشگاهها و مراکز پژوهشی به ارائه دانش تولیدشده در قالب محصولات دانشی به جامعه و بازار بستگی دارد. هدف این پژوهش تعیین عوامل و الزامات مؤثر بر رشد و موفقیت تجاریسازی دانش از دیدگاه دانشجویان «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی شهر تهران» است. روش پژوهش از نوع پیمایشی است؛ چرا که یکی از بهترین روشها برای بررسی مشکلات در شرایط واقعی است که امکان آزمودن متغیرهای مختلف را فراهم میآورد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران» است. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه نیمهمحققساخته است که روایی آن با نظر اساتید خبره و پایایی آن نیز با آلفای «کرونباخ» 956/0 تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار «اسپیاساس» و آزمون آماری «فریدمن» انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهِ مورد مطالعه، عوامل اقتصادی بیشترین (41/4)، و مکانیزمهای آموزشی و پژوهشی کمترین (64/3) تأثیر را در رشد و موفقیت تجاریسازی دانش دارند. مدیران و سیاستگذاران دانشگاه باید برای تسهیل در ایجاد شرکتها و تجاریسازی دانش، خط‌‌مشیگذاری تجاریسازی دانش، و سیاستگذاری توزیع درآمد ناشی از تجاریسازی دانش فعالیت نمایند و در این راستا، شبکههای گسترده ایجاد ارتباط بین طرفهای ذینفع و دارای نقش در فراگرد تجاریسازی دانش را توسعه دهند.
متن کامل [PDF 737 kb]   (1777 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: 1396/3/10 | پذیرش: 1396/8/3 | انتشار: 1396/8/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb