دوره 34، شماره 1 - ( پاییز 1397 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 57-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanadinezhad F, heidari G. Identifying and Analyzing Research Priorities in Each of the Research Axes of Knowledge and Information Science from the Viewpoint of the Faculty and Doctoral Students of This Field. .... 2018; 34 (1) :57-88
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3686-fa.html
قنادی نژاد فرزانه، حیدری غلامرضا. شناسایی و تحلیل اولویتهای پژوهشی در هر یک از محورهای پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1397; 34 (1) :57-88

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3686-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2315 مشاهده)
منشأ بسیاری از مشکلاتی که در پژوهشهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی وجود دارد (مانند کاربردینبودن، تکراری و فاقد نوآوریبودن)، مربوط به نامشخصبودن نیازها و اولویتهای پژوهشی این رشته است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی موضوعات پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانش‏شناسی و سنجش میزان اهمیت آن‏ها بهمنظور تعیین اولویتهای پژوهشی در این رشته است. این پژوهش از نوع نظری-کاربردی و روش پژوهش سندی-تحلیلی و پیمایشی است. جامعه پژوهش حاضر شامل استادان و دانشجویان مقطع دکتری در رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی در دانشگاههای تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 است که بهدلیل محدود بودن جامعه پژوهش (165 نفر)، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه (بهصورت الکترونیکی و حضوری) توزیع و در نهایت، 112 پرسشنامه (نرخ بازگشت 63 درصد) گردآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی (آزمون رتبهای فریدمن) استفاده شده است. بهمنظور شناسایی اولویتهای پژوهشی در علم اطلاعات و دانششناسی به مرور متون این حوزه و نظرخواهی از استادان این رشته پرداخته شده است. نتایج این بررسیها شناسایی 120 موضوع پژوهشی در علم اطلاعات و دانششناسی بود که در 22 محور کلی تقسیمبندی شدند. نتایج بیانگر آن است که تحت تأثیر تحولاتی که طی سالهای اخیر در رشته علم اطلاعات و دانششناسی بهوجود آمده (از جمله تغییر عنوان رشته و تا حدودی تغییر سرفصلهای درسی و بهتبع آن تغییر محتوای رشته، تحولات ناشی از ورود فناوری به رشته و حرکت بیشتر این حوزه به سمت میانرشتهای شدن) جامعه پژوهش حاضر موضوعات تازه و کاربردی، موضوعات مبتنی بر آینده و موضوعات مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری برای انجام پژوهشهای آینده در این رشته را دارای اولویت بیشتری بدانند.
متن کامل [PDF 660 kb]   (604 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb