دوره 34، شماره 3 - ( بهار 1398 )                   جلد 34 شماره 3 صفحات 1299-1320 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghi Panahi F, Nowkarizi M, Dayyani M H. The analysis of the success in user engagement to content on Instagram from the perspective of image characteristics. .... 2019; 34 (3) :1299-1320
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3912-fa.html
تقی پناهی فاطمه، نوکاریزی محسن، دیانی محمد حسین. تحلیل موفقیت کنش اشتیاق کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به محتوا از منظرمشخصه‌های تصویر. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1398; 34 (3) :1299-1320

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3912-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1208 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربه کاربر در تعامل با اطلاعات در شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. پژوهش با بهره‌گیری از دو نظریه درگیر کردن (اشتیاق کاربر) و تجربه خوشایند در صدد بود به تحلیل مشخصه‌های تصویر و مضامین نهفته در پُرپسند‌ترین پُست‌های ارائه‌دهنده محتوای تخصصی و آموزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام بپردازد و میزان ربط این مضامین را با محتوای اختصاصی این صفحه‌ها مورد بررسی قرار دهد.
این پژوهش با روش کیفی-اکتشافی با بهره‌گیری از تحلیل مضمون و نمونه هدفمند بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی از راهبردهای پژوهش معماری اطلاعات انجام شد.
تحلیل 270 پُست که در ردیف 9 مطلب ارسالی پُرپسند 30 صفحه مورد بررسی در سال 2017 بودند، نشان داد که استفاده از تصویر تصویر انسان، شخصیت‌های برجسته هنری، علمی و ادبی و طبیعت در بخش مشخصه‌های تصویر و مضامین خانواده، عشق، و مذهب در این پُست‌ها وجود داشتند. همچنین، بیش از 80 درصد محتوای پسند‌شده از سوی کاربران به موضوع اختصاصی صفحه‌های مورد بررسی اختصاص داشت.
نتایج نشان داد که در محتوای موفق در درگیر کردن کاربر و ایجاد تجربه خوشایند در وی، مشخصه‌های تصویر مشترکی وجود دارد که در هنگام تولید محتوا باید به آن‌ها توجه کرد و آن‌ها را به کار گرفت. این مشخصه‌ها در این پژوهش مشخص شده‌اند. همچنین، 80 درصد محتوای موفق در کسب اشتیاق کاربر مرتبط با محتوای صفحه است که نشان‌دهنده توجه کاربران به تخصصی بودن صفحه مورد نظر است.
متن کامل [PDF 1323 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پردازش و سازماندهی اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb