دوره 35، شماره 2 - ( زمستان 1398 )                   جلد 35 شماره 2 صفحات 519-552 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouti N, Taghva M R. Determining Organizational Maturity of Information Technology with Information Technology and Business Alignment Approach by Capability Maturity Model Integration and Best Practices of Information Technology Infrastructure Library; Case Study: Kermanshah Electric Power Distribution Company. .... 2020; 35 (2) :519-552
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3943-fa.html
پوطی نسیبه، تقوا محمدرضا. بررسی بلوغ سازمانی فناوری اطلاعات با رویکرد همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات با استفاده از دو روش مدل بلوغ توانمندی یکپارچه و به روشهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1398; 35 (2) :519-552

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3943-fa.html


دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی
چکیده:   (990 مشاهده)
برنامه‏ریزی راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات یکی از دغدغه‏های سازمان‏های امروزی است. هدف این تحقیق بررسی بلوغ فناوری اطلاعات در راستای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات در «شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه» است. بر اساس دیدگاه مشترک تمامی مدل‏های برنامه‏ریزی راهبردی، یکی از مراحل مهم، تعیین وضعیت موجود سازمان در حوزه مورد نظر است. با توجه به اسناد بالادستی، مانند سند چشم‏انداز فناوری اطلاعات «توانیر» و سند دولت الکترونیک که برای «شرکت توزیع نیروی برق» لازم‏الاجرا هستند و همچنین، رویکرد مبتنی بر حاکمیت فناوری اطلاعات در این اسناد، از همین رویکرد در حوزه خدمات به‏عنوان چشم‏انداز «شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه» استفاده شده است. بر اساس چشم‏انداز تعیین‏شده، برای بررسی وضعیت جاری در حوزه فناوری اطلاعات از روش‏های مدل بلوغ توانمندی یکپارچه و به‏روش‏های کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده شده است. برای دستیابی به هدف این مقاله چهار فاز در نظر گرفته شده است: در فاز اول، که همان فاز شناخت است، فرایندهای کسب‏وکار شناسایی می‏شوند. فاز دوم، تطبیق فرایندهای کسب‏وکار با فرایندهای استاندارد کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات است. برای این منظور، ابتدا فرایندهای کسب‏وکار از دیدگاه معماری اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت و سپس، با انجام مصاحبه‏های تخصصی بر اساس این فرایند تطبیق مورد نظر انجام شد. در فاز بعد، تعیین بلوغ سازمانی با دو روش انجام می‏شود: در روش اول، ابتدا با استخراج ویژگی‏ها به‏روش‏های مرتبط با هر یک از فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، عبارات توصیفی به‏ازای هر فرایند استخراج و در قالب 27 نوع پرسشنامه به‏ازای 27 فرایند آماده شد و جهت تکمیل به مسئولان فرایندها تحویل داده شد. در روش دوم، پرسشنامه استاندارد موجود برای آن به‏ازای تمامی فرایندها تکمیل شد. نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود، سطح بلوغ فرایندها را بر اساس درصد نشان می‏دهد و قابلیت مقایسه دو روش را فراهم می‏سازد. به‏علاوه، بر اساس تحلیل و بررسی مقایسه‏ای این دو روش، نقاط ضعف و قوت فرایندهای سازمانی تطبیق‏یافته با فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات تعیین شد و برخی توصیه‏ها و پیشنهادات برای تحقیقات آتی در این حوزه ارائه شده است. نتایج به‏دست‏آمده نشان می‏دهد که فرایندهای میز خدمت، مدیریت واقعه، انجام درخواست، مدیریت پیکربندی و مدیریت پیمانکار به‏عنوان نقاط قوت سازمانی و فرایندهای مدیریت تغییر، مدیریت دانش، مدیریت امنیت اطلاعات، مدیریت نشر و استقرار به‏عنوان نقاط ضعف سازمانی قابل بررسی هستند و در مورد سایر فرایندها مانند فرایندهای مدیریت سطح خدمت، مدیریت تقاضا، و مدیریت ظرفیت روند منظمی قابل مشاهده نبود.
متن کامل [PDF 1441 kb]   (453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: 1397/2/16 | پذیرش: 1398/9/3 | انتشار: 1398/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb