دوره 35، شماره 2 - ( زمستان 1398 )                   جلد 35 شماره 2 صفحات 291-322 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Radfar A H, Fahimnia F, Hosseini Beheshti M S. Designing Semantic Modelof Library & Information Science Education Utilizing Soft Systems Methodolgy (SSM). .... 2020; 35 (2) :291-322
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3961-fa.html
رادفر امیرحسام، فهیم نیا فاطمه، حسینی بهشتی ملوک السادات. به‌ کارگیری متدولوژی سیستم‌‌های نرم در آموزش علم اطّلاعات و دانش‌‌شناسی و ارائه الگوی جایگزین مبتنی بر هستان‌‌نگاری. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1398; 35 (2) :291-322

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3961-fa.html


دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده:   (1184 مشاهده)
 بازخوانی متون متأخّر و معتبر حوزه علم اطّلاعات و دانش‏شناسی، از وجود برخی مسائل بنیادین در فرایند آموزش این رشته حکایت دارد. از آنجاکه عوامل مختلفی از جمله اساتید، دانشجویان، گروه‏های آموزشی و متن و محتوا در این فرایند نقش ایفا می‏کنند، تصمیم‏گیری جهت رفع موانع موجود از مسائل پیچیده به شمار می‏رود. از این رو در فاز اوّل پژوهش حاضر از متدولوژی سیستم‏های نرم، که تکنیک حل مسائل پیچیده محسوب می‏گردد، بهره گرفته شد.
 متدولوژی سیستم‏های نرم از روش‏های تحقیق در عملیات (اقدام پژوهی) به شمار می‏رود و از لحاظ رویکرد پژوهش، روش کیفی است. در فاز اول پژوهش،  بر اساس هفت گام چک لند، ابتدا شرایط مسأله ساز شناسایی شد، تصویر گویا بر اساس الگوی عمومی آموزش گیج و برلاینر شکل گرفت. تعاریف ریشه‏ای در قالب مؤلفه‏های CATWOE بدست آمد. مدل مفهومی ترسیم و با استفاده از نظرات خبرگان اعتبارسنجی شد. سپس مدل مفهومی با شرایط واقعی تطبیق داده شده و در آخر پیشنهادات لازم جهت اعمال تغییر تبیین ارائه گردید.
 با بهره‏ مندی از مراحل هفت‏گانه متدولوژی سیستم‏های نرم، ابتدا تصویر روشنی از فرایند آموزش رشته و مسائل مبتلابه در اکوسیستم مربوطه به نمایش درآمد و مدل نهایی حاصل از تجمیع سه هستان‏نگاری فراگیر، مدرّس و محتوای آموزشی حاصل شد. در پایان مدل پیشنهادی با ضریب توافق کاپا بالای 90 درصد مورد تأیید خبرگی قرار گرفت. به منظور اجرایی نمودن مدل کلان حاصل شده، الگوی معنایی مبتنی بر هستان‏نگاری طراّحی و با زبان OWL2 پیاده‏سازی شد.
مدل مفهومی بدست آمده از متدولوژی سیستم‏های نرم با تایید و توافق خبرگی، نتنها قادر خواهد بود مسائل مطرح در آموزش علم اطّلاعات و دانش‏شناسی را پاسخ دهد بلکه می‌تواند به عنوان مبنایی برای پژوهش‌های آتی در جهت طراحی و پیاده‏سازی نظام آموزش معنایی در رشته‏های مختلف نیز قرار گیرد. مدل معنایی آموزش، مفهومی با ابعاد و مؤلفه‌های گوناگون است که کاملاً عملیاتی و قابل پیاده‏سازی بوده و می‏تواند مورد توجّه سیاستگذاران، طراحان و بازیگران حوزه آموزش علم اطلاعات و دانش‏شناسی در طراحی و ارزیابی نظام‏های یادگیری-یاددهی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 2174 kb]   (453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: 1397/2/30 | پذیرش: 1397/5/16 | انتشار: 1398/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb