دوره 34، شماره 3 - ( بهار 98 1398 )                   جلد 34 شماره 3 صفحات 1187-1210 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gavili Kilaneh N, Taheri S M, Shekofteh M, Kazerani M. Management of The Organizational Context Metadata: Case Study of The Design and Codification of the Metadata Schema Registry for the Libraries of Shahidbeheshti University of Medical Sciences . .... 2019; 34 (3) :1187-1210
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3969-fa.html
گویلی کیلانه ناهید، طاهری سیدمهدی، شکفته مریم، کازرانی مریم. مدیریت فراداده‌های بافت سازمانی: مطالعه موردی طراحی و تدوین فرانمای ثبت فراداده مجموعه کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1398; 34 (3) :1187-1210

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3969-fa.html


دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (1872 مشاهده)
افزایش حجم چشمگیر دادهها و استفاده از آنها جهت بهبود کیفیت تصمیمات مدیریتی از معضلات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. در این میان ابزار پرتوان دادهکاوی میتواند با تحلیل دادهها بهمنظور پیشبینی و تحلیل تراکنشهای کاربران و جلوگیری از اتلاف وقت آنها در استفاده از اطلاعاتِ مفید از میان انبوه دادهها به تشخیص الگوهای معتبر و رابطههای نامعلوم بپردازد و کتابخانهها را در تصمیمگیریهای راهبردی و مدیریت اثربخش یاری رساند. این مطالعه با استفاده از رویکرد قوانین انجمنی که یکی از روشهای دادهکاوی است، در صدد تحلیل تراکنشهای امانت کاربران و کشف الگوی دسترسی آنهاست. در این مطالعه توصیفی که از نوع مقطعی است، دادههای مورد نیاز از تراکنشهای کاربران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی «دانشگاه علوم پزشکی همدان» جمعآوری شد و پس از اعمال پیشپردازش بر روی این دادهها در نهایت، 132833تراکنش 6636 نفر از کاربران طی بازه  زمانی سه ساله بهروش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین تراکنشها و مراجعات با نمره 4/24 ± 7/20، مربوط به دانشجویان و بیشترین دیرکرد و مدتزمان امانت بهترتیب با نمره 9/1396 ± 3/884  و 3/1765± 7/885 مربوط به اعضای هیئت علمی بوده است. همچنین، قوانین حاصل از الگوریتم Apriori با ارائه الگوی دسترسی کاربران بر اساس اطلاعات جمعیتشناختی و تعیین وابستگی موضوعی منابع اطلاعاتی نشان داد که میتواند بهعنوان الگویی مناسب در تحلیل و پیشبینی تراکنش کاربران مورد استفاده قرار گیرد. لذا، با بهرهگیری از رویکرد قوانین انجمنی میتوان نسبت به طراحی سیستم توصیهگر کتاب در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی اقدام نمود. مدیران و سیاستگذاران نیز میتوانند با استفاده از این الگوها و قواعد، گامهای تهیه و عرضه منابع اطلاعاتی خود را با نیازهای واقعی اعضا همسو سازند و از آن بهطوری قابلتوجه در امور فراهمآوری، مجموعهسازی، مدیریت و خدمات کتابخانه بهره جویند.
متن کامل [PDF 807 kb]   (579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: 1397/3/7 | پذیرش: 1397/10/11 | انتشار: 1398/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb