دوره 36، شماره 1 - ( پاییز 1399 )                   جلد 36 شماره 1 صفحات 270-243 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Hariri N, Ghayori Sales M, Babalhavaeji F, Taheri S M. Studying on Data-Driven Business Model Patterns. .... 2020; 36 (1) :243-270
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4042-fa.html
امینی مصطفی، حریری نجلا، غیوری ثالث مجید، باب الحوائجی فهیمه، طاهری سید مهدی. بررسی الگوهای مدل کسب و کار داده محور. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1399; 36 (1) :270-243

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4042-fa.html


گروه ارتباطات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (3847 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسیِ جامعِ انواع الگوهای مدل کسب­وکار داده­محور به‌منظور کمک به فعالان حوزه­های کارآفرینی و نوآوری، به‌ویژه کسب­وکارهای دیجیتالی است. این مقاله یک مطالعه استدلالی-انتقادی است که از روش مروریِ روایی با رویکرد سندی استفاده می­کند. به‌منظور گرد‌آوری و استخراج اطلاعات، یک جستجوی جامع در اسناد موجود در پایگاه­های اطلاعاتی ایرانی­، بین­المللی و بعضی از شرکت‌های مشهور مشاوره مدیریت جهان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه متون و اسناد مرتبط با کلیدواژه مدل کسب­و­کار داده­محور در بازه زمانی 2000 تا 2018 میلادی بود.
پس از مطالعه اسناد،  ابتدا در بخش ادبیات پژوهش 26 الگوی مدل کسب‌وکار داده‌محور فهرست گردید و پس از بررسی شباهتها، 20 الگو احصا شد. در دومین بازنگری این موارد، 13 الگو متمایز از هم شناسایی شدند و در سومین دور بررسی­، ضرورت نیاز این 13 الگو به 5 ابزار مکمل، تشخیص داده شد و سپس به این موارد اشاره گردید. الگوهای مدل کسب‌و‌کار داده‌محور می‌توانند به نوآوران و کارآفرینان کمک کنند تا متناسب با گروه‌های مشتریان خود از این الگوها بهره‌برداری نمایند و یا حتی از کسب‌وکارهای موفق جهان که از این الگوها استفاده می‌کنند، ایده بگیرند. در این پژوهش برای اولین بار تمام انواع مدل‌های کسب‌و‌کار داده‌محور از منظرهای مختلف گردآوری شدند. اگر شرکت‌ها بخواهند عملا از این الگوها استفاده کنند می‌بایست به مجموعه‌ای از ابزارهای مکمل نیز مجهز شوند. عمده ابزارهای مکمل، در خصوص اخلاق داده، شناسایی ذینفعان داده‌ای و تنظیم داده با کسب‌وکار، نقش‌آفرینی می‌کنند.
متن کامل [PDF 777 kb]   (2489 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري |
دریافت: 1397/5/30 | پذیرش: 1398/1/21 | انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب‌سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by: Yektaweb