دوره 35، شماره 1 - ( پاییز 1398 )                   جلد 35 شماره 1 صفحات 140-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Batooli Z, Fahimnia F, Mirhosseini F, naghshineh N. Designing a Framework for Information Literacy Gamified Online Tutorial Based on Self-Determination Theory. .... 2019; 35 (1) :107-140
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4068-fa.html
بتولی زهرا، فهیم نیا فاطمه، میرحسینی فخرالسادات، نقشینه نادر. طراحی چارچوب خودآموز آنلاین بازی‌وارشده سواد اطلاعاتی مبتنی بر نظریه خود-تعیینی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1398; 35 (1) :140-107

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4068-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (2972 مشاهده)
با توجه به اهمیت فراگیری مفاهیم و مهارت­‌های سواد اطلاعاتی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، تحول در شیوه آموزش آن حائز اهمیت فراوان است؛ بنابراین هدف این پژوهش ارائه چارچوب یک خودآموز آنلاین بازی­‌وارشده جهت آموزش سواد اطلاعاتی است تا بدین­‌وسیله انگیزه درونی، مشارکت و سطح یادگیری دانشجویان در فراگیری سواد اطلاعاتی افزایش یابد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و از روش تحلیل محتوا برای بررسی دو دسته مقالات بازیابی شده از 4 پایگاه اطلاعات علمی استفاده شده است. پس از حذف مقالات تکراری و غیرمرتبط، 18 مقاله مرتبط با عناصر خودآموز آنلاین سواد اطلاعاتی و 17 مقاله‌­ای که به عناصر بازی و راهکارهای انگیزشی بر مبنای برآوردن سه مؤلفه نظریه خود-تعیینی (استقلال، شایستگی و ارتباط) پرداخته‌­اند انتخاب گردید. جهت تعیین محتوای خودآموز نیز 81 خودآموز آنلاین بازیابی شده از پایگاه اطلاعاتی پریمو بررسی شد. پس از بررسی مقالات، 32 قابلیت ضروری برای طراحی خودآموز آنلاین سواد اطلاعاتی در 3 گروه «ساختاری»، «محتوایی» و «آموزشی» طبقه­‌بندی شدند. پس از بررسی مطالعات حوزه بازی­‌وارسازی که بر مبنای نظریه خود-تعیینی انجام شده بود نیز 10 عنصر بازی‌­وارسازی ساختاری و محتوایی و 26 راهکار انگیزشی جهت برآوردن سه نیاز درونی شایستگی، استقلال و ارتباط شناسایی شد. بررسی محتوای خودآموزهای آنلاین سواد اطلاعاتی نیز نشان داد خودآموز آنلاین سواد اطلاعاتی باید در 5 ماژول طراحی شود. چارچوب «خودآموز آنلاین بازی­‌وارشده سواد اطلاعاتی مبتنی بر نظریه خود-تعیینی» به­‌دست آمده از این پژوهش می­‌تواند به عنوان مبنای پژوهش­‌های آتی در جهت ساخت خودآموزهای آنلاین سواد اطلاعاتی قرار گیرد. پیشنهاد می‌­شود خودآموز آنلاین بازی‌­وارشده سواد اطلاعاتی منطبق با چارچوب این پژوهش طراحی و اثربخشی آن بر میزان یادگیری مفاهیم و مهارت­‌های سواد اطلاعاتی و همچنین رفتار خود-تعیینی دانشجویان بررسی گردد.
متن کامل [PDF 1451 kb]   (1159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: 1397/6/27 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1398/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb