دوره 36، شماره 2 - ( زمستان 1399 )                   جلد 36 شماره 2 صفحات 391-418 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadian S, Ghasemzadeh Alishahi A, Rafiei M. Causal Model of Acceptance and Use of Information and Communication Technology by Students of Tabriz University of Medical Sciences in Educational and Research Purposes Based on the UTAUT Model. .... 2020; 36 (2) :391-418
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4428-fa.html
محمدیان شاهرخ، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل، رفیعی محسن. مدل علّی پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اهداف آموزشی و پژوهشی بر اساس مدل UTAUT. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1399; 36 (2) :391-418

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4428-fa.html


گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (751 مشاهده)
فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون الگووارهای جدید در گستره آموزش و یادگیری مورد توجه است. این تحقیق با هدف بررسی مدل علّی پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی «تبریز» در اهداف آموزشی و پژوهشی بر اساس مدل UTAUT انجام شده است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک تحقیق کمّی و بر اساس هدف، تحقیقی کاربردی و بر اساس روش تحقیق، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی بر پایه مدل معادلات ساختاری (SEM) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی «تبریز» با حجم 1500 نفر است. نمونه آماری 306 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها، ترجمه و ترکیب پرسشنامه استاندارد «ونکاتش» و همکاران و «اکبر» است که بر پایه نظریه UTAUT بهوسیله پژوهشگر اصلاح شده است. روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه تأیید شده است. ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب  آلفای کرونباخ برابر با 86/0 به دست آمده است. دادهها با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل مسیر مدل معادلات ساختاری) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که انتظار عملکرد، نگرش نسبت به فناوری، تأثیر اجتماعی، شرایط تسهیلگر و خودکارآمدی با نقش واسطهای قصد رفتاری، اثر علّی مثبت و معناداری بر رفتار استفاده از فناوری دانشجویان دارند. انتظار تلاش با نقش واسطهای قصد رفتاری اثری بر رفتار استفاده از فناوری دانشجویان ندارد. اضطراب با نقش واسطهای قصد رفتاری، اثر علّی معکوس و معناداری بر رفتار استفاده از فناوری دانشجویان دارد.
متن کامل [PDF 811 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستم‌های مدیریت اطلاعات و دانش
دریافت: 1398/11/14 | پذیرش: 1399/5/28 | انتشار: 1399/10/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb