دوره 37، شماره 3 - ( بهار 1401 )                   جلد 37 شماره 3 صفحات 694-667 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ershadi M J, Nabizadeh M. Providing a structural methodology for measuring and analyzing the quality of theses and dissertations in the country.. .... 2022; 37 (3) :667-694
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4538-fa.html
ارشادی محمدجواد، نبی‌زاده معصومه. ارائه یک روش ساختارمند در اندازه‌گیری و تحلیل کیفیت اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های درون کشور. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1401; 37 (3) :694-667

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4538-fa.html


پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران؛ ایران
چکیده:   (1010 مشاهده)
امروزه، اندازه‌گیری کیفیت داده یکی از مهم‌ترین راهبردها در بهبود فرایندهای کسب‌وکارهای داده‌محور به حساب می‌آید. هرگونه تصمیم درست برای بهبود سیستم‌ها در این دسته از سازمان‌ها به یک تحلیل مناسب از کیفیت داده‌ها وابسته است. داده‌های پژوهشی و به‌ویژه، پایان‌نامه/ رساله‌ها (پارساها)ی دانش‌آموختگان کل کشور بر پایه همین اصل از جنبه‌های گوناگون کیفیت داده نیازمند بررسی و ارزیابی است. در فرایند ثبت «پارسا»ها کنترل کیفیت فراداده‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست که به بررسی اقلام اطلاعاتی مدارک (مانند نام پژوهشگر، استادان راهنما و مشاور، چکیده، فهرست و ...) می‌پردازد. در وضعیت موجود، مدارک ناهمخوان در فرایند کنترل کیفیت شناسایی شده و مدرک مربوطه پس از درج در سامانه (به‌صورت متن) به‌صورت سیستمی به پژوهشگر برگردانده می‌شود. استاندارد نبودن ناهمخوان‌های شناسایی‌شده و نبودِ دسته‌بندی مناسب برای مدارک ناهمخوان به اطلاع‌رسانی سلیقه‌ای به پژوهشگران منجر شده، تحلیل‌های آماری از مشکلات کیفی فراداده‌ها را با دشواری روبه‌رو ساخته، و تحلیل ریشه‌ای خطاهای مشاهده‌شده را ناممکن می‌سازد. ‌از این ‌رو، در این پژوهش ساختار ناهمخوان‌های مشاهده‌شده پس از استاندارد شدن به‌صورت آزمایشی در دوره‌های دوماهه استفاده شده و نتایج آن ارائه شده است. ناهمخوانی در تاریخ دفاع، صفحه عنوان (فارسی و انگلیسی) و وجود صفحه‌های سفید در فایل «پارسا» از جمله مهم‌ترین دلایل بازگرداندن مدارک به کاربران بوده است. همچنین، تحلیل همه داده‌ها نشان داد که 59 درصد از ناهمخوانی‌ها به فایل‌های ضمیمه‌شده و 41 درصد به اطلاعات ثبت‌شده در سامانه مربوط می‌شود. در نهایت، بر پایه تحلیل‌های انجام‌شده، رهنمودهایی به‌منظور بهبود کیفیت داده‌ها به ‌تفکیک حوزه‌های تخصصی برای کاربران سامانه ارائه شده است
متن کامل [PDF 1255 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت کیفیت
دریافت: 1399/5/13 | پذیرش: 1400/1/31 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb