دوره 37، شماره 2 - ( زمستان 1400 )                   جلد 37 شماره 2 صفحات 664-641 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani Nezhad A, Droudi F, rahjoo F. The effect of digital literacy on the consumption of digital content among graduate students of Shahid Bahonar University of Kerman. .... 2021; 37 (2) :641-664
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4544-fa.html
سلیمانی‌نژاد عادل، درودی فریبرز، رهجو فاطمه. تأثیر سواد دیجیتال بر مصرف محتوای دیجیتال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1400; 37 (2) :664-641

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4544-fa.html


بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ کرمان، ایران؛
چکیده:   (626 مشاهده)
زندگی در دنیای امروز بدون دسترسی به اطلاعات امکان‌پذیر نیست. اطلاعات و فناوری‌های مربوط به آن تمامی زوایای زندگی را در عصر حاضر در‌برگرفته‌ است. هدف این پژوهش سنجش سواد دیجیتال و مصرف محتوای دیجیتال و بررسی رابطه بین آن‌ها در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ‌است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر‌ نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. با توجه به تعداد افراد جامعه آماری (نزدیک به ۶۰۰۰ نفر)، تعداد ۳۶۰ نفر از افراد جامعه بر اساس جدول «کوکران»، به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که اولی ترجمه پرسشنامه استاندارد «دانشگاه داندی» است و برای انجام پژوهشی با مضمون سواد دیجیتال تهیه شده بود و پرسشنامه دوم، محقق‌ساخته است و با همکاری اساتید مجرب و صاحب‌نظر در این زمینه تدوین شده است. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای «کرونباخ» محاسبه ‌شد و نتیجه حاکی از آن است که هر دو از پایایی بالایی برخوردارند.
یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تمامی مؤلفه‌های سواد دیجیتال، یعنی همکاری و به‌اشتراک گذاشتن محتوای دیجیتال، یافتن اطلاعات، ارزیابی کیفی اطلاعات (تعامل آنلاین و ابزارهای آنلاین)، مدیریت اطلاعات و اطلاع‌رسانی، و درک و مشارکت در فعالیت‌های دیجیتال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی «دانشگاه شهید باهنر کرمان» در حد متوسط است. همچنین، چهار مؤلفه مصرف محتوای دیجیتال شامل زیرساخت‌ها، سطح دسترسی و بازیابی، میزان مصرف محتوای دیجیتال، و قالب‌ها در سطح متوسط و مؤلفه مدیریت مصرف پایین‌تر از حد متوسط قرار دارند.
نتایج پژوهش همچنین، نشان می‌دهد که بین مؤلفه‌های درک و مشارکت در فعالیت‌های دیجیتال، یافتن اطلاعات، همکاری و به‌اشتراک گذاشتن محتوای دیجیتال، مدیریت اطلاعات و اطلاع‌رسانی با میزان مصرف محتوای دیجیتال رابطه افزایشی (مستقیم) و معنادار وجود دارد. اما بین مؤلفه ارزیابی کیفی اطلاعات (تعامل آنلاین و ابزارهای آنلاین) و میزان مصرف محتوای دیجیتال رابطه معناداری وجود ندارد.
متن کامل [PDF 782 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سواد (اطلاعات، دیجیتال، محتوا، و رسانه)
دریافت: 1399/5/24 | پذیرش: 1399/12/27 | انتشار: 1400/9/23

فهرست منابع
1. پوریان، سید کاظم، و سمانه عبدلی‌. 1395. سواد دیجیتال: راهکاری برای پوشش شکاف دیجیتال و پرورش شهروند دیجیتال. فصلنامه علمی-ترویجی سیاستنامه علم و فناوری‌ 6 (4): 53-64.
2. توحیدی اصل، منصوره نیک‌اقبال‌زاده، و رامین نیک‌اقبال‌زاده. ۱۳۹۴. بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر تمایل استفاده از خدمات دولت الکترونیک: مطالعه موردی ساکنین شهرداری منطقه 14. کنفرانس بین‌المللی جهت‌گیری‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.
3. حسینی، میرزاحسن، و مرضیه شاکری. ۱۳۹۴. درک اثر یادگیری الکترونیک بر عملکرد دانشجویان: نقش سواد دیجیتال مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های الکترونیک دانشگاه پیام نور استان مازندران. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. کوالالامپور-مالزی، مؤسسه سرآمد کار.
4. خلجی، علی. 1398. سطوح جدید شکاف دیجیتال در سراسر جهان. فصلنامه رشد و فناوری 15: 59.
5. علیدوستی، سیروس. 1388. محتوای دیجیتال: مفاهیم و ابتکار عمل‌ها. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی.
6. فقیهی، مهدی، احمدعلی یزدان‌پناه، و سمیه بوربور. 1397.‌ بررسی‌ اثربخشی ‌سواد رسانه‌های‌ دیجیتالی‌ بر‌ رشد‌ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان. مطالعه موردی دانش‌آموزان تشکیلات فرزانگان متوسطه دوره اول کرج. مطالعه کاربردی در علوم مدیریت و توسعه 3 (2): 1-10.
7. کاردان مقدم، و حسین حسین‌مرادی. ۱۳۹۴. مقایسه سواد رسانه‌ای و دیجیتالی در دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند و پونای هند. دومین کنفرانس ملی ریاضیات صنعتی. تبریز، سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز و شرکت ارتباطات صنعت قلم.
8. کاظمی، حسین، و فهیمه حاج‌اسماعیلی. 1395. شکاف دیجیتالی از دسترسی فیزیکی تا استفاده متداول: تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی. مجله جهانی رسانه ـ نسخه فارسی 11 (2): 180-197.
9. کلانتری دهقی، هانیه، خدیجه علی‌آبادی، محمدرضا نیلی، و بهناز دوران. 1394. نقش تفکر انتقادی در استفاده از سواد دیجیتالی. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی 22 (82): 47- 63.
10. یوسفان، احمد، و الهام یوسفیان. 1391. خوشه‌بندی استان‌های ایران بر پایه معیارهای شکاف دیجیتال به‌ کمک روش K-MEANS. نشریه علمی-ترویجی محاسبات نرم 1: 32-45.
11. Al-Qallaf, C. L., and A. Al-Mutairi. 2016. Digital literacy and digital content supports learning. The Electronic Library 34 (3): 522-547. [DOI:10.1108/EL-05-2015-0076]
12. Barton, & D. Allan. 2006. The significance of a social practice view of language, literacy and numeracy. Maidenhead: Open University Press.
13. Bawden, D. 2008. Origins and concepts of digital literacy, in C Lankshear and M Knobel (eds), Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang Publishing.
14. Castilla, Diana, Cristina Botella, Ignacio Miralles, Juana Bretón-López, Andrea MariaDragomir-Davis, Irene Zaragoza, and Azucena Garcia-Palacios. 2018. Teaching digital literacy skills to the elderly using a social network with linear navigation: a case study in a rural area. International Journal of Human-Computer Studies 118: 24-37. [DOI:10.1016/j.ijhcs.2018.05.009]
15. Gee, J. P. 2007. What video games have to teach us about learning and literacy. 2nd ed. New York: Palgrave Macmillan.
16. Ivanič, R. 1998. Writing and identity: The discoursal construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins. [DOI:10.1075/swll.5]
17. Knutsson, O., M. Blasjo, S. Hallsten, and P. Karlstrom. 2012. Identifying different registers of digital literacy in virtual learning environment. Internet and Higher Education 5 (4): 237-246. [DOI:10.1016/j.iheduc.2011.11.002]
18. Kress, G. 2003. Literacy in the new media age. New York: Routledge [DOI:10.4324/9780203299234]
19. Lea, Mary. R., & Brain V. Street. 1998. Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education 23 (2): 157-172. [DOI:10.1080/03075079812331380364]
20. MacLure K, & D. Stewart.2018. A qualitative case study of ehealth and digital literacy experiences of pharmacy staff. Res Social Adm Pharm 14 (6): 555-563. [DOI:10.1016/j.sapharm.2017.07.001]
21. Mirra, N., E. Morrell, and D. Filipiak. 2018. From digital consumption to digital invention: Toward a new critical theory and practice of multiliteracies. Theory Into Practice 57 (1): 12-19.‌ [DOI:10.1080/00405841.2017.1390336]
22. Noh, Y. 2016. A study to evaluate the digitization level of Korean libraries. Library Hi Tech 34 (2): 359-403. [DOI:10.1108/LHT-01-2016-0010]
23. The OED and Oxford Dictionaries. 2020. London: Oxford University Press.
24. Prior, D. D., J. Mazanov, D. Meacheam, G. Heaslip, and J. Hanson. 2016. Attitude, digital literacy and self efficacy: Flow-on effects for online learning behavior. The Internet and Higher Education 29: 91-97.‌ [DOI:10.1016/j.iheduc.2016.01.001]
25. Saxena, A. 2010. Pedagogical Designs for Generation of Contents for the Community.‌
26. Saxena, Paya, Saurabh Kumar Gupta, Divya Mehrotra, Shivam Kamthan, Husain Sabir, Pratibha Katiyar, and S.V. Sai Prasad. 2018. Assessment of digital literacy and use of smart phones among Central Indian dental students. Journal of Oral Biology and Craniofacial Research 8 (1): 40-43. [DOI:10.1016/j.jobcr.2017.10.001]
27. Ukwoma, S. C., N. E. Iwundu, and I. E. Iwundu. 2016. Digital literacy skills possessed by students of UNN, implications for effective learning and performance: a study of the MTN Universities Connect Library. New Library World 117 (11, 12): 702-720. [DOI:10.1108/NLW-08-2016-0061]
28. Unsworth, L. 2008. Multiliteracies and metalanguage. Describing image/text relations as a resource for negotiating multimodal texts. In J. Coiro, et al. (Eds.), Handbook of research on new literacies. New York/London: Lawrence Erlbaum.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb