دوره 37، شماره 2 - ( زمستان 1400 )                   جلد 37 شماره 2 صفحات 585-557 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji Hosseini E, Sanavi fard R, Hamidi zadeh A. Identifying the Antecedents and Consequences of Digital Content Marketing Using the Grounded Theory Model (Case Study: Instagram Bloggers). .... 2021; 37 (2) :557-585
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4637-fa.html
حاجی‌حسینی عفت، ثانوی‌فرد رسول، حمیدی‌زاده علی. شناسایی پیشایندها و پسایندهای بازاریابی محتوای دیجیتال با استفاده از مدل نظریه‌ای داده‌بنیاد (مطالعه موردی: بلاگرهای اینستاگرام). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1400; 37 (2) :585-557

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4637-fa.html


گروه مدیریت بازرگانی؛ واحد قم؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ قم، ایران؛
چکیده:   (730 مشاهده)
این مقاله به‌منظور شناسایی پیشایندها و پسایندهای بازاریابی محتوای دیجیتال با استفاده از مدل نظریه‌ای داده‌بنیاد سامان یافته است که از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از پژوهش‌های کیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان و افراد آگاه به امر بازاریابی محتوای دیجیتال، به‌ویژه بلاگرهای اینستاگرام است. حجم نمونه با اشباع نظری (۲۰ نفر) با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند برآورد گردید. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. روایی و پایایی کار از معیارهای «گوبا» و «لینکن» که متشکل از چهار مفهوم جزئی‌تر قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید، و اطمینان‌پذیری است، استفاده شد. برای کدگذاری از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شد. برای تجریه و تحلیل داده‌ها از روش نظامدار «استراوس» و «کوربین» با کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. بعد از تحلیل دادهها مدل پارادایم یا الگوی مطلوب بازاریابی محتوای دیجیتال استخراج شد. نتایج به‌دست‌آمده به شناسایی ۶۲ کد محوری، ۲۱۶ شاخص (کدگذاری باز) و ۶ کدگذاری گزینشی منجر شد که ۷ پیشایند (مؤلفه اثرگذار) شامل انگیزه‌ها، هوش تجاری، تجربه مخاطب، ترجیحات و سلیقه‌ها، تحقیق و توسعه، خلاقیت، و تأثیرگذاران و ۱۱ پسایند (مؤلفه اثرپذیر) شامل رقابت‌پذیری، ارتباطات، اعتماد مخاطب، خلق ارزش برای مخاطب، ارتقای فرهنگ یادگیری الکترونیک، وفاداری و ترغیب به خرید، آگاهی از برند، سلامت برند، اثربخشی بازاریابی الکترونیک، تبلیغات دهان‌به‌دهان، و مشارکت را در‌برگرفت. افزون بر این، راهبردها، عوامل زمینه‌ای و موانع پیشِ روی بازاریابی محتوای دیجیتال نیز ارائه شد. از این رو، با توجه به نتایج پژوهش، توجه به یازاریابی محتوای دیجیتال برای برندسازی و جذب مخاطب و همچنین، وفادار کردن مخاطبانِ هدف باید مورد توجه بلاگرها و افرادی که کسب‌وکار آنلاین دارند، ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 1121 kb]   (472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سواد (اطلاعات، دیجیتال، محتوا، و رسانه)
دریافت: 1399/10/8 | پذیرش: 1400/3/22 | انتشار: 1400/9/23

فهرست منابع
1. احمدی، مهدی. 1398. ارائه راهکاری به‌منظور تحلیل تعامل مشتریان در رسانه‌های اجتماعی در حوزه بازاریابی محتوا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA ـ استراتژی. مؤسسه آموزش عالی روزبهان. دانشکده علوم انسانی. ساری.
2. به‌منش، سارا. 1399. نقش بازاریابی محتوای دیجیتال در رشد مشارکت، اعتماد و ارزش مصرف‌کننده. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت امور مالی، تجارت، بانک، اقتصاد و حسابداری. مونیخ، آلمان.
3. بنی‌اسدی، علی‌اکبر. 1396. بررسی تأثیر بازاریابی محتوای برخط رسانه‌های اجتماعی بر هدفمند‌کردن فعالیت‌های فرهنگی مدیریت شهری (مطالعه موردی: مدیریت فرهنگی شهری سمنان). پنجمین کنگره بین‌المللی عمران، معماری و توسعه شهری. تهران.
4. تقی‌پناهی، فاطمه، محسن نوکاریزی، و محمدحسین دیانی. 1398. شناسایی مؤلفه‌های موفقیت تولید محتوا در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام: پویش کیفی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی. 98: 431-456.
5. رحمن‌آبادی، مهران، و شقایق کرمیان. ۱۳۹۸. تأثیر بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی بر قصد خرید آنلاین مشتریان. کنفرانس بین‌المللی پیشرفت در مدیریت، کسب‌وکار، تجارت اقتصاد و امور مالی، ترکیه، شرکت همایش آروین ‌البرز. ترکیه.
6. رحیم‌نیا، فریبرز، نسترن قره‌باغی، زهرا ملایی، و الهام بهپور. 1389. ارائه مدلی مفهومی به‌منظور بررسی رابطه اخلاق کاری و معنویت بر کارآفرینی و عملکرد سازمانی. اولین کنفرانس سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز.
7. شریفی، سید.مهدی، سمیه لبافی، و محمدحسن یادگاری. 1398. شناسایی ویژگی‌های نظام بازاریابی محتوای زنانه در صنایع خلاق. مدیریت بازرگانی 11 (2): 319 - 340.
8. صالحی، اعظم. 1398. تحلیل نقش ابعاد بازاریابی محتوا بر خرید و ارزش‌آفرینی برند محصولات گیاهان دارویی با نقش میانجی اعتماد، پسندیدن و اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - تجارت الکترونیکی. دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
9. عباسی، بدری، آرین قلی‌پور، علی دلاور، و پریوش جعفری. 1388. پژوهش‌های کیفی پیرامون تأثیر رویکرد تجاری‌سازی بر ارزش‌های سنّتی دانشگاه. سیاست علم و فناوری 2 (2): 63-76.
10. علیدوستی، سیروس. 1388. محتوای دیجیتال مفاهیم و ابتکار عمل‌ها. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی.
11. فریدچهر، الهام، و مهناز زجاجی. 1395. بررسی اثرات عوامل محیطی و ابعاد محتوایی وب‌سایت بر خلق ارزش مشتری و اثربخشی بازاریابی الکترونیک. کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری. تهران.
12. فخر آل علی، فرزاد. 1394. بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازاریابی نوین از دیدگاه مدیران. اولین همایش علمی-پژوهشی یافته‌های نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران. انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین. تهران.
13. فرازکیش، مهدیه، و غلامعلی منتظر. ۱۳۹۶. سنجش میزان آمادگی محتوای دیجیتالی در دانشگاه‌های منتخب ایران. دوازدهمین کنفرانس سالانه یادگیری الکترونیکی- انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا). تهران، دانشگاه تهران.
14. کمالی، علی‌اکبر. 1394. بررسی تأثیر محتوای وب‌سایت بر اثربخشی بازاریابی الکترونیکی بواسطه اعتماد الکترونیکی بر مشتریان وب‌سایت همراه اول. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
15. مرادی دیزگرانی، میلاد، و ابوذر آقایی کردشامی. 1399. بررسی تأثیر لذت محتوا و لذت روابط اجتماعی در شبکه اینستاگرام بر قصد خرید مشتری؛ تبیین نقش واسطه‌ای تشدید مشتری. مدیریت بازاریابی 15 (46): 53 -71.
16. مهدی‌زاده ملاباشی، تورج اسماعیلی‌کیا، و رسول اسماعیلی‌کیا. ۱۳۹۳. شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی محتوا و ارائه مدل مفهومی آن در ایران. کنفرانس بین‌المللی توسعه و تعالی کسب‌وکار. مؤسسه مدیران ایده‌پرداز پایتخت ویرا. تهران.
17. ناصری، زهرا، علیرضا نوروزی، و فاطمه فهیم‌نیا. 1397. بررسی مقایسه‌ای مدل‌های بازاریابی محتوایی از نظر مراحل و فرایند اجرا. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی 52 (1): 83-100.
18. ناصری، زهرا، علیرضا نوروزی، و فاطمه فهیم‌نیا، و امیر مانیان. 1396. بازاریابی محتوایی: شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد اساسی به‌منظور ارائه مدل مفهومی. پژوهش‌های نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی 7 (1): 280-303.
19. نجفی، حسین. 1395. اسکورم: مدلی برای تولید محتوای الکترونیکی جهت یادگیری بهتر. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی 9 (5): 335-350.
20. ندایی طوسی، محمدحسن، و حمید سعیدی. ۱۳۹۵. بازاریابی محتوای وب‌سایت یک کسب‌وکار با رویکرد بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو و تأثیر آن بر حفظ و جذب مشتریان جدید و افزایش سهم بازار. چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی ایده‌های نوین در علوم مدیریت و اقتصاد. مؤسسه علمی کیان پژوهان. تهران.
21. وثوق، فرشید. 1395. بهبود فرایند بازاریابی محتوا با بهره‌گیری از نظر سالاران در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی-تجارت الکترونیکی. مؤسسه آموزش عالی مهر آستان، دانشکده فنی.
22. Ansari, S., G. Ansari, M. U. Ghori, and A. G. Kazi. 2019. Impact of Brand Awareness and Social Media Content Marketing on Consumer Purchase Decision. Journal of Public Value and Administrative Insights 2 (2): 5-10. [DOI:10.31580/jpvai.v2i2.896]
23. Ahmad, N. S., R. Musa, and M. H. M Harun. 2016. The impact of social media content marketing (SMCM) towards brand health. Procedia Economics and Finance 37 (16): 331-336. [DOI:10.1016/S2212-5671(16)30133-2]
24. Baltes, L. P. 2015. Content marketing-the fundamental tool of digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Economic Sciences. Series V 8 (2): 111.
25. Bu, Y., J. Parkinson, and P. Thaichon. 2020. Digital content marketing as a catalyst for e-WOM in food tourism. Australasian Marketing Journal (AMJ) Australian and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC 2019) [DOI:10.1016/j.ausmj.2020.01.001]
26. Digital Surgeons. 2014. Marketing Outlook. Online presentation.
27. Gümüş, N. 2017. The effects of social media content marketing activities of firms on consumers' brand following behavior. Academic Research International 8 (1): 1-8.
28. Homburg, C., J. Danijel, and K. Christina. 2017. Customer Experience Management: Toward Implementing an Evolving Marketing Concept. Journal of the Academy of Marketing Science 45 (3): 377-401. [DOI:10.1007/s11747-015-0460-7]
29. Koiso-Kanttila, N. 2004. Digital content marketing: a literature synthesis. Journal of Marketing Management 20 (1-2): 45-65. [DOI:10.1362/026725704773041122]
30. Linda D. H., & M. Keith. 2019. Digital Content Marketing's Role in Fostering Consumer Engagement, Trust, and Value: Framework, Fundamental Propositions, and Implications. Journal of Interactive Marketing 45: 27-41. [DOI:10.1016/j.intmar.2018.07.003]
31. Lögdberg, A., & Q. Wahlqvist. 2020. Podcasting as a Digital Content Marketing Tool within B2B: A qualitative case study exploring why and how Swedish B2B companies use podcasts as a marketing tool. inköping University, SE-581 83 Linköping, Sweden
32. Lou, C., Q. & Xie. 2020. Something social, something entertaining? How digital content marketing augments consumer experience and brand loyalty. International Journal of Advertising 40 (3): 376-402. [DOI:10.1080/02650487.2020.1788311]
33. Mohammad, V. M. 2020. Consumer Trust towards Content Marketing of Food & Beverage Businesses on Instagram: Empirical Analysis of Taiwanese and Singaporean Consumers International Journal of Business and Administrative Studies 6 (2): 73-85. [DOI:10.20469/ijbas.6.10002-2]
34. Müller, J., & F. Christandl. 2019. Content is king-But who is the king of kings? The effect of content marketing, sponsored content & user-generated content on brand responses. Computers in Human Behavior 96: 46-55. [DOI:10.1016/j.chb.2019.02.006]
35. Na, H. S., J. Hwang, & H. Kim. 2020. Digital content as a fast Internet diffusion factor: Focusing on the fixed broadband Internet. Information Development 36 (1): 97-111. [DOI:10.1177/0266666918811878]
36. Perelman, J. 2014. Content and distribution are the keys to brand building on the social web. Journal of Digital & Social Media Marketing 2 (1): 12-18.
37. Pharr, J. M. 2020. How College Departments Can Use Inbound Digital-Content Marketing to Effectively Recruit Students: Exploratory Research, Preliminary Recommendations, and Unanswered Questions. digitalcommons.kennesaw.edu
38. Rakic, Beba, & Mira Rakic. 2014. Digital Content Marketing for Organisations as Buyers, Ekonomika, Journal for Economic Theory and Practice and Social Issues, Society of Economists Ekonomika, Nis, Serbia 60 (1): 84-98. [DOI:10.2139/ssrn.2433496]
39. Rahim, K. & B. Clemens. 2012. Organizational goals and performance measurement criteria for content marketing. Journal of Communication and Computer 9 (8): 896-904.
40. Repovienė, R., & A. Pažėraitė. 2018. Content marketing decisions for the customer value creation in social networks: 'Ilzenberg manor'case. Research for Rural Development 2: 271-278. [DOI:10.22616/rrd.24.2018.083]
41. Rowley, J. 2008. Understanding Digital Content Marketing. Journal of Marketing Management. 24: 517-540. [DOI:10.1362/026725708X325977]
42. Storey, C., and L. Christine. 2018. Absorbing Customer Knowledge: How Customer Involvement Enables Service Design Success. Journal of Service Research 21 (1): 101-118. [DOI:10.1177/1094670517712613]
43. Weerasinghe, K., 2019. Impact of content marketing towards the customer online engagement. International Journal of Business, Economics and Management 2 (3): 217-224.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb