XML English Abstract Print


دانشگاه رازی ، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (359 مشاهده)
با توجه به افزایش روز افزون حجم اطلاعات در دنیای کنونی و ضرورت استفاده از تصاویر در حوزه­های مختلف، اهمیت سواد بصری بر کسی پوشیده نیست، به دلیل افزایش حجم منابع اطلاعاتی لازم است اطلاعات در قالب تصویر انتخاب شوند. هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر سواد بصری دانشجویان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل است. دراین طرح ابتدا گروه آزمایش و گواه (22 نفر که 11 نفر در گروه آزمایش و 11 نفر در گروه گواه قرار گرفتند)  به­وسیله پیش­آزمون، سواد بصری آن­ها سنجیده شد وسپس گروه آزمایش تحت آموزش قرار گرفته و جلسات آموزشی را طی 9 جلسه 30 دقیقه­ای از طریق تصاویر دریافت کردند. تصاویر مورد استفاده در این پژوهش از سایت­های گتی­ایمیجز و فلیکر انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه سواد بصری استفاده شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) صورت گرفت. با توجه به یافته­ها می­توان دریافت که میانگین مؤلفه­های سواد بصری در پس­آزمون گروه آزمایش به نسبت گروه گواه افزایش قابل توجهی داشته و سطح معناداری هر یک در تحلیل کوواریانس کمتر از 05/0 است که نشان از پیشرفت آن­ها در گروه آزمایش است. درنتیجه می­توان گفت که روش توصیف تصاویر دیجیتال بر سواد بصری دانشجویان و مؤلفه­هایش تأثیر مثبت و معناداری دارد. افراد باید بتوانند پیام­های موجود در تصاویر را درک کنند و پیام­های تصویری را ایجاد کنند، در نتیجه باید سعی شود در نظام آموزشی که مبتنی بر شیوه­های سنتی است تغییراتی ایجاد کرد و سواد بصری را به دانشجویان آموزش داد تا بتوانند مفاهیم را درک کنند و یادگیری خود را افزایش دهند.
متن کامل [PDF 1663 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سواد (اطلاعات، دیجیتال، محتوا، و رسانه)
دریافت: 1399/10/15 | پذیرش: 1400/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb