دوره 37، شماره 4 - ( تابستان 1401 )                   جلد 37 شماره 4 صفحات 1319-1350 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi H, Rezaei Noor J, Amini M. Development of a model for estimating and classifying the educational performance of undergraduate students using a combination of multilayer neural networks (Case study: Qom University). .... 2022; 37 (4) :1350-1319
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4678-fa.html
مهدوی هدیه، رضائی نور جلال، امینی محمد. توسعه مدلی برای تخمین و دسته‌بندی عملکرد آموزشی دانشجویان کارشناسی با استفاده از ترکیب شبکه‌های عصبی چندلایه (مطالعه موردی: دانشگاه قم). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1401; 37 (4) :1319-1350

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4678-fa.html


گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (621 مشاهده)
رشد و پیشرفت دانشجویان، به عنوان سرمایه های آینده این کشور، همواره مورد اهمیت و توجه نظام آموزش و پرورش بوده است. چه بسیار دانشجویانی هستند که خلاقیت و استعدادشان شکوفا شده است و در عوض، ما سالیانه با تعداد کثیری از دانشجو مواجه هستیم که استعدادهایشان تلف شده و از موفقیت دور شده اند. امروزه، با افزایش دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی و تنوع رشته های تحصیلی، لزوم هدایت صحیح دانشجویان بیش تر از قبل احساس می‌شود. بدین منظور داده‌کاوی آموزشی در سال‌های اخیر موردتوجه ویژه‌ مسئولان نظام آموزش و پرورش قرارگرفته است. تاکنون روش‌ها و تکنیک های دسته‌بندی متنوعی در حوزه داده‌کاوی و یادگیری ماشین به‌منظور دسته بندی و پیش بینی عملکرد دانشجویان به کار گرفته‌شده‌اند. اما این دسته‌بندهای تکی برای پیش‌بینی عملکرد در فرآیند آموزش محدودیت‌هایی از قبیل پیچیدگی و عدم ثبات دارند. برای مقابله با این مشکل دسته‌بندهای جمعی به عنوان روش های نوین و کارآمد مطرح می‌شوند. سیستم‌های دسته‌بند جمعی نتایج چندین دسته‌بند تکی را ترکیب می‌کنند و مدلی با عملکرد بهتر ارائه می‌دهند. در این پژوهش یک دسته‌بند جمعی جدید با استفاده از شبکه‌های عصبی چندلایه و خوشه‌بندی SOM به‌منظور تخمین و دسته‌بندی معدل دانشجویان دوره کارشناسی ارائه‌ شده است. همچنین از روش ترکیبی میانگین‌گیری و رأی اکثریت برای ترکیب نتایج دسته‌بندهای تکی استفاده‌ شده است. نتایج ارزیابی بر روی داده‌های واقعی دانشگاه نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی ارائه‌شده در این پژوهش دقت و کارایی بیشتری نسبت به روش‌های دسته‌بندی منفرد مشهور و پرکاربرد دارد. همچنین مدل پیشنهادی در مقایسه با روش‌های جمعی معروف، عملکرد بهتری در دسته بندی معدل دانشجویان داشته است.
متن کامل [PDF 1043 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحلیل داده‌های کلان
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/8/25 | انتشار: 1401/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب‌سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by: Yektaweb