دوره 37، شماره 3 - ( بهار 1401 )                   جلد 37 شماره 3 صفحات 952-919 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Reveshti Z, Mousavi Chelak A, Ajorloo F, Chehreh S. Identifying the Components of Knowledge Management in Startups in the Field of Knowledge and Information Sciences and Providing One Model. .... 2022; 37 (3) :919-952
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4703-fa.html
محمدزاده روشتی زیبا، موسوی چلک افشین، آجرلو فاطمه، چهره سعید. شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش در استارت‌آپ‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و ارائه مدل. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1401; 37 (3) :952-919

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4703-fa.html


دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (754 مشاهده)
امروزه موفقیت حال و آینده در رقابت بین سازمانها تا حد کمی مبتنی‌بر تخصص راهبردی منابع فیزیکی و مالی و تا حد زیادی مبتنی‌بر مدیریت راهبردی دانش و داراییهای دانشی است. ظهور شرکتها و سازمانهایی که شالوده اصلی آن‌ها مبتنی‌بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت و نوآوریها از واقعیتهای دنیای کسبوکار جدید است. هدف کلی این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های مؤثر مدیریت دانش در استارت‌آپ‌های شاخه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و ارائه مدلی در این خصوص است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب) و کمّی (دلفی و تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت. جامعه در بخش کیفی شامل مقاله فارسی و لاتین مرتبط با مدیریت دانش در استارت‌آپ‌ها است که با توجه به معیارهای ورود در روش فراترکیب انتخاب شدند. جهت دستیابی به اجماع در خصوص مؤلفه‌های مستخرج از فراترکیب از روش دلفی و نظرسنجی از ۳۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی این رشته، استفاده شد. بخش کمی نیز شامل ۳۲۳ نمونه­ از شرکت‌های مرتبط با استارت‌آپ‌ درزمینه علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که با روش طبقه‌ای تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه است­ که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر ۰/۸۱۱، تأیید شد. به‌منظور تجزیه ­و تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم­افزارهای آماری اس.­پی.­اس.­اس. بهره ­برده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی ۱۲۸ گویه پرسشنامه در ۹ مؤلفه اصلی و ۵۵ مؤلفه فرعی طبقه‌بندی شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان می‌دهد ۹ مؤلفه کاربست دانش (۲۳/۸۷۵)، تسهیم دانش (۱۱/۲۶۱)، خلق دانش (۸/۸۰۵)، سازمان‌دهی دانش (۲/۴۲۶)، شناسایی دانش (۲/۸۲۰)، ارائه دانش (۲/۶۸۴)، توسعه دانش (۲/۳۴۲) تغییر دانش (۲/۰۴۷) و حفاظت دانش (۱/۸۷۶) بر مدیریت دانش در استارت‌آپ‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی مؤثر است. بر این اساس کاربست دانش‌ دارای بیشترین واریانس و حفاظت دانش از کمترین واریانس برخوردار است. با توجه به مطالعات محدود که درزمینه استارت‌آپ‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی در داخل کشور صورت گرفته است، نتایج این پژوهش می‌تواند به‌عنوان مدلی برای پیادهسازی مدیریت دانش در تبیین و شناخت عوامل مؤثر بر استارت‌آپ‌های شاخه علم اطلاعات و دانش‌شناسی یاری نماید و زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر این‌گونه استارت‌آپها فراهم کرد.
متن کامل [PDF 1320 kb]   (354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کسب‌وکار الکترونیک
دریافت: 1400/2/11 | پذیرش: 1400/5/19 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb