دانشگاه تربیتمدرس
چکیده: (20794 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی انتظارات دانشجویان آموزش الکترونیکی از ویژگیهای صفحه رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاهی است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان آموزش الکترونیکی که در دانشگاههای کشور از این فناوری استفاده میکنند، تشکیل میدهد. بر این اساس 200 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که همه دانشجویان بر اولویت قابل فهمبودن اصطلاحات مورد استفاده در صفحه رابط کاربر، ویژگیهای صفحه نمایش و روشنبودن عملکردهای هدایت و راهبری بهعنوان معیارهای کاربردپذیری صفحات رابط کاربر توافق کلی دارند. همچنین نتایج آزمون تحلیل ANOVA نشان میدهد که بین سه طبقه از دانشجویان در ارتباط با اولویتبندی این معیارها بجز در مورد عملکردهای هدایت و راهبری تفاوت معناداری وجود ندارد. بهعبارت دیگر همه دانشجویان دارای انتظارات مشابهیاند و مهارتهای فناوری اطلاعات دانشجویان بهعنوان عامل تأثیرگذار در اولویتبندی این معیارها مطرح نیست. همچنین نتایج تحقیق در ارتباط با اولویتبندی ویژگیهای صفحه جستجو، نمایش و مرور مدارک نشان میدهد که بجز در صفحه مرور مدارک بین انتظارات سه طبقه دانشجویان مبتدی، متوسط و پیشرفته نسبت به اولویتبندی این ویژگیها تفاوت معناداری وجود ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
كتابداري و اطلاع رساني دریافت: ۱۳۸۹/۱۰/۱۹