این پژوهش تعداد پیوندهای وارد شده را به وبگاه مستقل 69 مجله علوم پزشکی نمایه شده در پایگاه «آی. اس. آی» که از وبگاه مستقلی برخوردار بوده اند را با استفاده از سه موتور جستجوی آلتاویستا، آل د وب و یاهو و با روش وبسنجی بررسی کرده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری علوم اجتماعی استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین میزان پیوندهای برقرار شده در سه موتور جستجو مربوط به مجله«بریتیش مدیکال ژورنال» است.
یافتههای حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه آماری معنیداری بین تعداد پیوندهای خارجی به وبگاه مجلات و عامل تأثیر آنها ( 82/0 در آل د وب و 65/0 در یاهو و آلتاویستا) وجود دارد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میان سه موتور جستجو از نظر سنجش میزان صفحات و پیوندهای داخلی هیچ تفاوت معنیداری وجود ندارد اما از نظر سنجش عامل تأثیر با یکدیگر متفاوت هستند. بر این اساس مجلاتی که عامل تأثیر بالاتری دارند تعداد پیوند بیشتری به وبگاه خود جذب میکنند. سه موتور جستجو از لحاظ سنجش میزان پیوند داخلی و تعداد صفحات تفاوت معناداری ندارند، اما از لحاظ عامل تعداد پیوندهای کلی و خارجی و عامل تأثیر تفاوت معنیداری را نشان میدهند. تفاوت معناداری میان این سه موتور جستجو از لحاظ تعداد پیوندهای کلی و خارجی (که مهمترین پیوند در مطالعات وبسنجی به شمارمی روند) تفاوت معناداری وجود دارد ولی اگر معیار سنجش، عامل تأثیر وب باشد این سه موتور جستجو از این لحاظ تفاوت معنیداری را نشان میدهند .
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |