دوره 27، شماره 4 - ( تابستان 1391 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 801-822 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (10014 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه تفکر انتقادی و انگیزش یادگیری با کاوش‏ اینترنتی ارادی انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نمونه پژوهش شامل 224 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خرده مقیاس انگیزش یادگیری پینتریچ و گارسیا و رفتار کاوش ‏اینترنتی ارادی وو است. نتایج حاکی از عدم وجود رابطه معنی‌دار بین تفکر انتقادی و کاوش ‏اینترنتی ارادی در جامعه پژوهش بود، اما فرضیه وجود رابطه معنی‌دار بین انگیزش و کاوش ‏اینترنتی ارادی تأیید شد. سطح تفکر انتقادی با میانگین 19/10 ضعیف، میانگین نمره انگیزش (10/82) بالاتر از حد میانی، و میانگین امتیاز کاوش ‏اینترنتی ارادی (51/58) در حد متوسط است. بررسی رابطه متغیرهای پژوهش با متغیرهای جمعیت‌شناختی نشان داد بین سه متغیر تفکر انتقادی، انگیزش یادگیری، و کاوش ‏اینترنتی ارادی و مقطع تحصیلی و رشته رابطه معنی‌دار وجود دارد و میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد بیش از کارشناسی است .
متن کامل [PDF 402 kb]   (3527 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۱۵