در دنیای متغیر و بسیار پیچیده امروز، سازمان، مؤسسه، منطقه، و کشوری که در اندیشه شناخت تواناییها، ظرفیتها، قوّت، و ضعفهای داخلی و نیز محیط خود نباشد، بیتردید با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود. تدوین راهبرد1 در سازمانها و بخشهای مختلف جامعه، پاسخی است به تحولاتی که در عرصههای مختلف در حال وقوع است تا دستیابی به اهداف سازمان تسهیل گردد. با توجه به اهمیت روزافزون فنّاوری اطلاعات در جوامع امروزی، برنامهریزی راهبردی2 برای بهرهگیری از این فنّاوری توانمندساز بیش از پیش اهمیت یافته است. استانداری مازندران با درک صحیح این موضوع، اقدام به تدوین برنامه راهبردی فنّاوری اطلاعات برای استان مازندران نموده است که در این مقاله به تجزیه و تحلیل آن پرداخته شده است. در مرحله اول تحقیق، با توجه به نظرات ذینفعان و سازمانها و ادارات دولتی استان، بیانیه چشمانداز و مأموریت و اهداف استان تعیین شده است. در مرحله دوم، به تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی و رتبهبندی عوامل شناساییشده با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای3 پرداخته شده است. در مرحله سوم، با توجه به نقاط قوّت و ضعف و فرصت و تهدیدهای فنّاوری اطلاعات، ماتریس سوات4 تشکیل شده و راهبردهای استان تدوین گردیده است. در نهایت نیز با استفاده از ماتریس کمّی برنامهریزی راهبردی5 به اولویتبندی راهبردهای استخراجی پرداخته شده است. براساس نتایج اولویتبندی، میتوان گفت که راهبردهای اختصاص بودجه جداگانه به فنّاوری اطلاعات در سطح استان، الزام به تبعیت از معماری یکپارچه و توسعه نظامهای سازمانی و بینسازمانی یکپارچه، زمینهسازی جهت جذب منابع ملی و استانی برای توسعه زیرساختار و کاربردهای فنّاوری اطلاعات، و آگاهسازی و فرهنگسازی مدیران و شهروندان در استان، بالاترین اولویتها را بهخود اختصاص دادهاند.