دوره 27، شماره 2 - ( 12-1390 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 479-494 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه قم
چکیده:   (8093 مشاهده)
میزان آمادگی یک جامعه یا سازمان برای مشارکت و بهره‌مندی از توسعه‌ فنّاوری‌های اطلاعات و ارتباطات، آمادگی الکترونیکی تعریف می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه شاخص‌هایی برای سنجش سطح آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی است. در همین رابطه، متون و منابع منتشرشده در حوزه آمادگی الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت که درنهایت مدل IUP (Information Utilization Potential ) به‌عنوان مرجع مورد استناد قرار گرفت. سپس، با استفاده از روش دلفی و با بهره‌گیری از نظر خبرگان حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، شاخص‌های سنجش آمادگی الکترونیکی متناسب با کتابخانه‌های دانشگاهی ارائه شد. پس از مناسب‌سازی و انجام تجزیه و تحلیل‌های آماری، شاخص‌هایی در قالب 5 بعد اصلی (شامل سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، اطلاعات، فنّاوری‌های اطلاعات و ارتباطات، و ارتباط با محیط‌) شامل 82 شاخص فرعی مورد تأیید قرار گرفت. امید است نتایج حاصل از یافته‌‌های پژوهش حاضر بتواند ابزار مناسبی را برای متولیان و پژوهشگران حوزه فراهم بیاورد.
متن کامل [PDF 377 kb]   (1911 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۱