دانشگاه قم
چکیده: (7543 مشاهده)
میزان آمادگی یک جامعه یا سازمان برای مشارکت و بهرهمندی از توسعه فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطات، آمادگی الکترونیکی تعریف میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه شاخصهایی برای سنجش سطح آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی است. در همین رابطه، متون و منابع منتشرشده در حوزه آمادگی الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت که درنهایت مدل IUP (Information Utilization Potential ) بهعنوان مرجع مورد استناد قرار گرفت. سپس، با استفاده از روش دلفی و با بهرهگیری از نظر خبرگان حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، شاخصهای سنجش آمادگی الکترونیکی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ارائه شد. پس از مناسبسازی و انجام تجزیه و تحلیلهای آماری، شاخصهایی در قالب 5 بعد اصلی (شامل سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، اطلاعات، فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطات، و ارتباط با محیط) شامل 82 شاخص فرعی مورد تأیید قرار گرفت. امید است نتایج حاصل از یافتههای پژوهش حاضر بتواند ابزار مناسبی را برای متولیان و پژوهشگران حوزه فراهم بیاورد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
كتابداري و اطلاع رساني دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۱