دوره 31، شماره 1 - ( پاییز 1394 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 3-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (5044 مشاهده)

چکیدهمقدمه و هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ می‌توان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاه‌های تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهم‌ترین آثار تاریخی در حوزه رفتار اطلاعاتی را با رویکردی علمی مشخص نماییم. روش شناسی: داده‌های اولیه این پژوهش، که با استفاده از روش علم سنجی و برای بررسی ریشه‌های تاریخی حوزه رفتار اطلاعاتی انجام شده است، از وبگاه علوم استخراج گشته ‌است.استفاده از این راهبرد جستجو که در محدودۀ زمانی 2000 تا 2014 انجام شد، منجر به بازیابی تعداد 15663 رکورد گردید که از این میان 2627 مورد آن در مجلات علم اطلاعات و کتابداری به چاپ رسیده بود. سپس داده‌های اصلاح شده با استفاده از برنامه نرم افزاری مختص RPYS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ رفتار اطلاعاتی بر اساس سال انتشار آنها نشان می‌دهد که در قرن نوزدهم حوزه رفتار اطلاعاتی شاهد سه جهش مهم بوده است که به ترتیب در سال‌های 1876، 1879، و 1890 روی داده است. همچنین بین سال‌های 1900 الی 1969 شاهد شش جهش در حوزه رفتار اطلاعاتی بوده‌ایم که به ترتیب در سال‌های 1948، 1954، 1957، 1960، 1965، و 1967 رخ داده است. نتیجه گیری: به طور کلی و با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می‌رسد که حوزه رفتار اطلاعاتی علاوه بر روانشناسی تا حدی نیز تحت تأثیر آثار روش شناختی کمّی و کیفی (مثل گراندد تئوری و کریتیکال اینسیدنت) بوده است. علاوه بر این بعضی نظریه‌ها و کارهای نظری نیز بر این حوزه اثر گذاشته‌اند.

متن کامل [PDF 1016 kb]   (1689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۱۹