پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان حضور مقاله های بینالمللی ایرانی علم اطلاعات و کتابداری در رسانههای اجتماعی انجام میشود. در این پژوهش مقالههای دارای بیشترین نمره آلتمتریک مشخص شده و رابطه میان شاخصهای آلتمتریکس و عملکرد استنادی مقالههای مورد بررسی نیز مطالعه میگردد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخصهای آلتمتریکس انجام میشود. جامعه پژوهش شامل 563 مقاله است که تا پایان سال 2014 میلادی در دستهبندی موضوعی علم اطلاعات و کتابداری پایگاه وبآوساینس نمایه شده و دارای حداقل یک نویسنده با وابستگی سازمانی مؤسسات ایرانی است. میزان حضور مقالههای ایرانی در رسانههای اجتماعی با استفاده از بوکمارکلت آلتمتریک که توسط مؤسسه «آلتمتریک» ارائه میشود، بررسی شده است. برای مصورسازی ماتریس همبستگی میان شاخصهای مختلف از نرمافزار آماری آر استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که از 563 مقاله ایرانی علم اطلاعات و کتابداری نمایهشده در پایگاه علوم، 72 مقاله در رسانههای اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شدهاند. بررسی انواع رسانههای اجتماعی مختلف نشان میدهد که «توئیتر» (80/55)، «مندلی» (77/77) و «سایتیولایک» (22/22) مهمترین رسانههای اجتماعی منتشرکننده مقالههای علم اطلاعات و کتابداری ایران بودهاند. بیشترین سهم حضور مقالههای منتشرشده در رسانههای اجتماعی به سال 2014 (30 درصد) تعلق داشته است. در نهایت، مطالعه همبستگی میان شاخصهای آلتمتریکس و استنادی مقالههای مورد بررسی نشاندهنده وجود رابطه آماری معنادار مثبت و متوسط میان تعداد خوانندگان مقالههای علم اطلاعات و کتابداری ایران در «مندلی» و «سایتیولایک» با تعداد استنادهای دریافتی این مقالهها در پایگاه وبآوساینس است. در انتها میتوان بیان نمود که شاخصهای آلتمتریکس میتوانند در کنار سایر شاخصهای علمسنجی برای بررسی عملکرد پژوهشگران و مطالعه اثرگذاری تولیدات علمی کشور مورد استفاده قرار گیرند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |