دوره 31، شماره 4 - ( تابستان 1395 )                   جلد 31 شماره 4 صفحات 1031-1048 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا
چکیده:   (3554 مشاهده)

امروزه شاهد تغییرات سریع در فناوری و شدت پیچیدگی محیط هستیم. در چنین شرایطی، ایجاد مزیت رقابتی نیازمند سازمان‌هایی است که قابلیت پیاده‌سازی و مدیریت دانش را داشته باشند. تسهیم دانش باعث ایجاد مزیت رقابتی از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت می‌شود.از آنجا که موفقیت سیستم‌های تسهیم دانش مانند هر سیستم اطلاعاتی دیگری در گرو پذیرش و استفاده از آن‌ها از سوی دانشکاران است، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش سیستم تسهیم دانش از نظر دانشکاران اهمیت زیادی دارد.در این پژوهش تاثیر عوامل مدیریتی، انسانی و فنی بر پذیرش سیستم‌های اطلاعاتی تسهیم دانش توسط کاربران آن از طریق ارائه یک الگوی ساختاری بررسی شده است. جهت انجام مطالعه‌های میدانی براساس عوامل به دست آمده از مرور ادبیات، پرسشنامه‌ای در 34 سوال تنظیم شد و مورد تایید خبرگان قرار‌گرفت. سپس جهت جمع‌آوری داده‌ها 300 پرسشنامه در بین دانشکاران 10 سازمان‌ در شهر تهران که سیستم تسهیم دانش را پیاده‌سازی کرده‌بودند، توزیع شد.تعداد 122نفر به سوالات پرسشنامه پاسخ داده‌اند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌های انجام شده با استفاده از آزمون همبستگی، آزمون فریدمن و آزمون تحلیل مسیر نشان داد که انتظار تلاش، انتظار عملکرد، تاثیر اجتماعی، حمایت مدیریت ارشد، ایجاد انگیزه، آموزش و درگیری افراد تاثیر مستقیم و مثبتی بر قصد استفاده از سیستم دارند و قصد استفاده از سیستم نیز رابطه  مستقیم و مثبتی با استفاده واقعی از سیستم دارد.شرایط تسهیل‌کننده و قصد استفاده از سیستم نیز تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی استفاده واقعی از سیستم تسهیم دانش دارد. 7 عامل موثر شناخته شده به ترتیب اولویت اهمیت عبارت از انتظار عملکرد، انتظار تلاش، آموزش، تاثیر اجتماعی، درگیری افراد، حمایت مدیریت ارشد و ایجاد انگیزه می‌باشند.

متن کامل [PDF 503 kb]   (1244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸