دوره 32، شماره 2 - ( زمستان 1395 )                   جلد 32 شماره 2 صفحات 604-581 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeil Pounaki E, Esmaili Givi M R, Fahimnia F. Investigate the relation between the media literacy and information literacy of students of communication science and information science and knowledge. .... 2017; 32 (2) :581-604
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3034-fa.html
اسمعیل پونکی الهام، اسمعیلی گیوی محمدرضا، فهیم نیا فاطمه. بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش‌شناسی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1395; 32 (2) :604-581

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3034-fa.html


دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده:   (12661 مشاهده)

هزاره جدید را عصر اطلاعات نام نهاده‌­اند، عصری که در آن شاهد ظهور فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطی هستیم. گذر جهان از جامعه صنعتی به‌ سوی جامعه اطلاعاتی سبب شده که شکل و سطح سواد و اطلاعات از حالت قبلی خود تغییر کند. روزگاری مفهوم سواد به‌معنای توانایی خواندن و نوشتن محسوب می­شد، اما امروزه مفهوم سواد تغییر کرده و در جامعه صنعتی قرن 21 برخورداری از این سطح سواد جوابگوی نیازهای بشر برای ایجاد زندگی بهتر نیست. سواد رسان‌ه­ای و اطلاعاتی لازمه زندگی در جامعه امروز است؛ به‌خصوص در مورد دانشجویان که ماهیت کار آن‌ها پژوهشی است و بر توسعه کشور از هر بعدی اثر می­‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه­‌ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش‌­شناسی است. این پژوهش به‌لحاظ هدف از نوع کاربردی و به‌لحاظ روش، پیمایشی– همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش­‌شناسی و رشته علوم ارتباطات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی است. در این پژوهش به‌منظور گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از «آلفای کرونباخ» مقدار 0/936 به دست آمد. داده­‌ها با استفاده از روش‌­های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌­ها نشان دادند که سطح سواد رسانه‌­ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد مطلوب قرار دارد. بین پایگاه اقتصادی دانشجویان با متغیر سواد رسانه­‌ای و ابعاد آن رابطه معنادار مستقیم وجود دارد، ولی پایگاه اجتماعی دانشجویان فقط با بعد «توانایی برقراری ارتباط» با متغیر سواد رسانه­‌ای رابطه مستقیم دارد. همچنین، آزمون همبستگی «پیرسون» نشان داد که بین متغیر سواد رسانه­‌ای و سواد اطلاعاتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.

متن کامل [PDF 561 kb]   (6617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/10/30 | انتشار: 1394/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb