دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 )                   جلد 32 شماره 4 صفحات 1065-1092 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5545 مشاهده)
هدف مقاله حاضر، مقایسه و رتبهبندی عملکرد نسبی وبسایتهای گردشگری بر اساس متغیرهای رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی است. در این راستا، وبسایت دو شرکت اصلی ارائهکننده خدمات اقامت در هتل (ایران هتلآنلاین) و خدمات تورهای مسافرتی در ایران (شرکت توسعه گردشگری مارکوپولو) انتخاب و عملکرد آنها بر اساس چهار متغیر فوق بررسی شد. این پژوهش شامل دو مرحله مجزاست که در مرحله اول، اوزان نسبی اهمیت متغیرهای فوق بر اساس پاسخهای نمونه آماری استادان دانشگاهی و کارشناسان حوزه طراحی وب­سایت (155 نمونه)، در تبیین عملکرد این وبسایتها با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) محاسبه شد. نتایج این مرحله حاکی از آن است که از دیدگاه نمونه آماری بهترتیب، متغیرهای کیفیت، وفاداری، اعتماد و رضایت الکترونیکی بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد وبسایتهای گردشگری دارند. در مرحله دوم، اوزان نسبی عملکرد این دو وبسایت­ بر اساس نظرات مشتریان فعلی آنها (154 و 187 نمونه از هر وبسایت) با استفاده از روشهای فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و همچنین، بر اساس روش کیفی تحلیل محتوای این دو وبسایت محاسبه شد. بر این اساس، وبسایت «مارکوپولو» اوزان قویتری را در هر چهار متغیر در مقایسه با وبسایت مقابل کسب کرد که نشان از برتری عملکرد آن در زمینه این چهار متغیر دارد. در نهایت، بر اساس اوزان نسبی و ترکیبی دو روش SEM و فازی AHP میتوان اظهار کرد که عملکرد وبسایت «مارکوپولو» در زمینه چهار متغیر کیفیت، رضایت، اعتماد و وفاداری الکترونیکی بهتر از عملکرد وبسایت «هتلآنلاین» است؛ به طوری که وزن نسبی هر یک از دو وب‌‌سایت فوق بهترتیب 580/0 و 418/0 حاصل شد. روش مورد استفاده در این مقاله را میتوان بهعنوان یک روش آماریِ الگوبرداری از وبسایتهای برتر بهمنظور توسعه عملکرد الکترونیکی بر اساس دیدگاه مشتریان و خبرگان معرفی کرد.
متن کامل [PDF 953 kb]   (2550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲