دوره 34، شماره 1 - ( پاییز 1397 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 207-244 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi H, Osanlou B, Abouei N. Mapping the Client's Brand Associations Networks using Brand Concept Map (BCM) method. Case of Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IRANDOC). .... 2018; 34 (1) :207-244
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3407-fa.html
کاظمی حمید، اصانلو بهاره، ابوئی نسرین. نگاشت شبکه‌ی تداعی‌های برند نزد مراجعه‌کنندگان با استفاده از نقشه‌ی مفهومی برند (BCM) مورد مطالعه: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1397; 34 (1) :207-244

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3407-fa.html


مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (3978 مشاهده)

یکی از اجزای اصلی ارزش ویژه­ی برند، تداعی­ هایی است که مصرف­ کنندگان در مورد برند دارند و همین تداعی­ ها، آن­ ها را به انتخاب آن برند هدایت می­ کند. این تداعی­ ها معمولا به عنوان شبکه ­ای سازماندهی شده و در بر­دارنده­ ی مدل­ هایی از اجتماع شبکه­ ها در ذهن در نظر گرفته می ­شوند و به منزله­ ی یک تصویر برند، ارزش برند برای مصرف­ کنندگان را تعیین می­ کند. هدف از انجام این پژوهش، استخراج و نگاشت شبکه­ ی تداعی­ های برند ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) از منظر مراجعه­ کنندگان آن است. برای رسیدن به این هدف، در این پژوهش از روشی به نام نقشه­ ی مفهومی برند (BCM) به منظور استخراج نقشه­ ی مفهومی تداعی­ های برند از ذهن مصرف­ کنندگان، یکپارچه­ سازی نقشه­ های فردی و نگاشت نقشه­ ی اجماعی برند استفاده می­ شود که با مصاحبه­ های تک­ به تک با نمونه­ ی مورد بررسی به­ دست خواهد آمد و در نهایت منجر به شناسایی ادراک مراجعان از برند ایرانداک می­ گردد. جامعه­ ی آماری این پژوهش شامل کلیه­ ی افرادی است که برای دریافت خدمات پژوهشی، به تالار جستجوی اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران مراجعه می­ نمایند و نمونه­ ی مورد بررسی به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب می­ شود. نتایج نشان می­ دهد که شبکه­ ی تداعی­ های ذهنی مراجعان ایرانداک شامل تداعی­ های محوری و مطلوب مانند "پایگاه اطلاعاتی پایان نامه­ های داخلی" و "ارائه­ ی مناسب خدمات" می­ باشد. با توجه به محدود بودن تحقیقات بازاریابی صورت گرفته در مورد برند موسسات ارائه دهنده­ ی خدمات پژوهشی، درک و مدیریت تداعی­ های وابسته به برند ایرانداک و عوامل اصلی و پنهانی که در شکل ­گیری این تداعی­ ها موثر هستند، به منظور بهبود کیفیت خدمات با توجه به آن، موجب بهبود تصویر ذهنی برند ایرانداک خواهد بود.

متن کامل [PDF 1021 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb