دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 )                   جلد 33 شماره 3 صفحات 1141-1164 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا
چکیده:   (3082 مشاهده)
هدف این پژوهش، ساخت هستانشناسی فناوریهای مدیریت دانش بر اساس کاربرد آنها در فرایندهای مدیریت دانش است. بنابراین، از یکسو تعریف دقیق فرایندهای مدیریت دانش و از سوی دیگر، تعریف فناوریهای مدیریت دانش مد نظر است. جهت توسعه این هستانشناسی چرخههای مختلف ارائهشده برای فرایندهای مدیریت دانش بررسی و یک چرخه جامع جهت نگاشت فناوریها انتخاب گردید. مفاهیم حوزه فناوریهای مدیریت دانش از مبانی نظری مرتبط استخراج شده و شامل 234 واژه است. چهلونه واژه، مفاهیم حوزه هستند، 184 واژه، نمونههای فناوری و یک واژه هم مربوط به رابطه طبقهای بین این واژگان است. این واژهها بر اساس نتایج مطالعات پیشین به فرایندها ارتباط داده شدهاند. بهمنظور برقراری این ارتباط از مفهوم هستانشناسی استفاده گردید. هستانشناسی، توصیفی صریح و صوری از یک مفهومسازی ذهنی اشتراکی است. به هستانشناسی مد نظر این پژوهش که تنها روابط طبقهای را دربرمیگیرد، سلسلهمراتب شمول گفته میشود. جهت توسعه این هستانشناسی از رویکرد توسعه با استفاده از ابزار مهندسی هستانشناسی و همچنین، از روش «نوی» استفاده گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، نرمافزار پروتژه 5 است که زبان OWL را پشتیبانی مینماید. جهت ارزیابی هستانشناسی ارائهشده، از معیارهای سازگاری، اختصار و بازیابی دانش فناوریهای مدیریت دانش توسط خبرگان استفاده گردیده است. هستانشناسی ارائهشده، فهم مشترکی از حوزه فناوریهای مدیریت دانش ارائه میدهد. تصمیمگیری در مورد انتخاب فناوریها و منطق پشت این تصمیمات بهطور دقیق مستندسازی نشده و در سطح وسیع به اشتراک گذاشته نمیشود. از این رو، حجم زیادی از دانش باارزش به هدر میرود. از این منظر، از این هستانشناسی بهعنوان یک منبع مشترک دانش استفاده میشود. بر اساس اطلاعات در دسترس محقق، تاکنون در این حوزه هیچ هستانشناسی رسمی ارائه نشده و بارگذاری آن در محیط وب بستری برای تسهیم دانش متخصصان این حوزه در سراسر جهان فراهم میکند. علاوه بر این، به تصمیمگیری در انتخاب فناوری مناسب بر اساس فرایندهای مدیریت دانش کمک مینماید.
متن کامل [PDF 1163 kb]   (894 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳