دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 )                   جلد 33 شماره 3 صفحات 1207-1230 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
چکیده:   (3309 مشاهده)
محتوا یکی از واژگانی است که همواره مورد توجه محققان و متخصصان در رشتههای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، پژوهشگران از دیدگاه و بافت خاص خود به این مفهوم و تعریف آن توجه کردهاند که در موارد بسیار دارای اختلاف و تفاوتهای فراوانی است. پرسش اصلی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته، آن است که مفهوم محتوا واقعاً به چه معناست. برای پاسخ به این پرسش، پس از شناسایی تعاریف گوناگون این واژه در بافتهای رشتههای مختلف و بر اساس روش ارزیابی تطبیقی، اقدام به مقایسه این تعاریف شده است. در ادامه، با استناد بر تحلیل این نتایج، چارچوبی مفهومی با نام (3C) برای نمایش فرایند خلق محتوا ارائه شده است. بر اساس این چارچوب، محتوا، یک آفرینش ذهنی حاصل از فرایند ذهنی شکلگرفته در ذهن خالق محتواست که به بیانها و قالبهای مختلف درآمده و با قرار گرفتن در محملهایی از نوع محصول، سرویس یا دستورالعمل از طریق مجرای (Conduit) متناسب با آن به دریافتکننده () مناسب میرسد. این چارچوب نشان میدهد که مفهوم محتوا حاصل یک فرایند چندگانه است و عدم کارکرد هر یک از اجزا، آن را بی‌‌معنا میکند. سپس، بهمنظور اعتباریابی چارچوب ارائهشده، این چارچوب در 5 بافت متفاوت تحلیل و تفسیر شده است و در انتها نیز سؤالاتی که نیاز است پژوهشگران بهمنظور توسعه این چارچوب به آنها پاسخ دهند، بهعنوان پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده مطرح شده است.
متن کامل [PDF 868 kb]   (1831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵