دوره 33، شماره 4 - ( تابستان 1397 )                   جلد 33 شماره 4 صفحات 1419-1450 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران
چکیده:   (3687 مشاهده)

این مقاله به ارائه چارچوبی برای تبیین شایستگی­های مدیران ارشد دانش در سازمان­ها پرداخته است. به این ­منظور، روش تحقیق فراترکیب مورد استفاده قرار گرفت. از 161 منبع یافت شده، طی مراحل فراترکیب، 15 مقاله با معیارهای مورد پذیرش منطبق بود. در نتیجه ترکیب یافته­ها، 60 کد و پنج مفهوم اصلی (تخصص در مدیریت دانش، تسلط بر دانش کسب­وکار سازمان، مهارت­های میان­شخصی، مهارت­های مدیریتی و ویژگی­های شخصی) شناسایی شدند. همچنین مفهوم اصلی تخصص در مدیریت دانش شامل شش زیرمفهوم استراتژی­ها، فرایندها، فناوری­ها، ساز و کارها، پژوهش­ها و پروژه­های مدیریت دانش بود که مدیر ارشد دانش بایستی در آنها تخصص داشته باشد. در نهایت دو مقوله در سطح شایستگی­های فنی و اجتماعی شناسایی گردید که مفاهیم تخصص در مدیریت دانش، تسلط بر کسب و کار سازمان به عنوان شایستگی­­های فنی و نیز مفاهیم مهارت­های میان­شخصی، ویژگی­های شخصی و مهارت­های مدیریتی در مقوله شایستگی­های اجتماعی طبقه­بندی گردید. بنابراین می­توان نتیجه گرفت مدیر ارشد دانش بایستی دارای مهارت­های فنی-اجتماعی[1] باشد. در مرحله بعد با استفاده از روش تجزیه و تحلیل آنتروپی شانون، میزان پشتیبانی مطالعات گذشته از کدها و مفاهیم بررسی شد. در میان کدها، شناخت برنامه­های کاربردی و فناوری­های مدیریت دانشی و در میان مفاهیم، مهارت­­های مدیریتی دارای بیشترین ضریب اهمیت بودند. سازمان­ها می­توانند از نتیجه این پژوهش برای انتخاب مدیران ارشد دانش بهره ببرند. مقاله­ای که شایستگی­های مدیران ارشد دانش را با روش فراترکیب و به­طور جامع طبقه­بندی نماید، مشاهده نشد و از این رو، مقاله در روش­شناسی و نتایج دارای نوآوری است.

 

[1] Socio-technical

متن کامل [PDF 934 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹