دوره 34، شماره 1 - ( پاییز 1397 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 139-170 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده فنی و مهندسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ کرمان؛ ایران؛
چکیده:   (1767 مشاهده)
مدیریت دانش یکی از محرکهای اصلی نوآوری در سازمانهایی است که در قالب مجموعهای از فرایندها و فناوریها عمل میکند. در سازمانهای مختلف روند سطح بلوغ فرایندهای دانشی دارای پویایی خاص خود است. جهت شناخت این پویاییها به تحلیل سیستمی نیاز هست. لذا، هدف این مقاله تحلیل سیستمی فرایندهای مدیریت دانش و بررسی راهکارها و سیاستهای پیشنهادی برای کاهش فاصله بین وضع مطلوب فرایندهای مدیریت دانش و وضع جاری آنها در یک مطالعه موردی است. در این تحقیق از پویاییهای سیستم جهت تحلیل سیاستهای مختلف برای کمکردن فاصله بین سطح فعلی و مطلوب فرایندهای مدیریت دانش (شناسایی دانش، تحصیل دانش، بهاشتراکگذاری دانش، نگهداری دانش) استفاده شده است. همچنین، برای اینکه مدل به واقعیت و دنیای واقعی نزدیک باشد، پرسشنامهای بهمنظور بهدست آوردن سطح فعلی فرایندهای مدیریت دانش تهیه گردید. این تحقیق با مطالعه موردی روی بخش مهندسی صنایع «دانشگاه اردکان» انجام شده است. نتایج نشان داد که هرچه سرمایهگذاری روی تحصیل دانش بیشتر شود و تعداد کلاسهای آموزشی بیشتری تشکیل شود، سطح تحصیل دانش افزایش خواهد یافت و در نتیجه آن سطح کل مدیریت دانش بهبود مییابد. همچنین، به مدیران توصیه میشود تا آنجا که ممکن است تأخیر و مدتزمان اقداماتی را که برای بالا بردن سطح فعلی فرایندهای مدیریت دانش انجام میدهند، کاهش دهند.
متن کامل [PDF 1246 kb]   (612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳