دوره 33، شماره 4 - ( تابستان 1397 )                   جلد 33 شماره 4 صفحات 1451-1476 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علم و هنر یزد
چکیده:   (2555 مشاهده)
یکی از چالشهای اساسی مدیریت دانش در اقتصاد دانشبنیان امروزی، ترغیب افراد برای تسهیم دانش آنان است. ساختارهای دانشبنیان بهدلیل نیاز شدید به مشارکت افراد، باید رویکرد اعتماد-محور در پیش گیرند، زیرا لازمه خلق و تسهیم دانش وجود سطح بالایی از اعتماد و خوشبینی در روابط اعضای سازمان با یکدیگر است. این مهم در سازمانهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بهخصوص مورد توجه است؛ زیرا از گروههایی تشکیل شدهاند که هدف نهایی آنها اجرای موفق پروژههای سیستمهای اطلاعاتی است. این پژوهش که با هدف بررسی نقش متغیرهای اعتماد و وابستگی میان افراد در توفیق تسهیم اطلاعات در سازمان انجام شده است، با استفاده از روش پیمایشی، نظرات خبرگان و مدیران «سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز» را مورد بررسی قرار داده است. پس از گردآوری و تحلیل مقدماتی دادهها، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری اقدام به آزمون مدل مفهومی پژوهش گردید. نتایج نشان میدهد که میزان ارتباطات اعضا بر اعتماد گروه سیستمهای اطلاعاتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، تأثیر معنادار اعتماد و وابستگی، بر تسهیم دانش میان اعضا مورد تأیید قرار گرفته است که منجر به افزایش عملکرد گروه سیستمهای اطلاعاتی میشود.
متن کامل [PDF 1093 kb]   (737 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶