دوره 36، شماره 3 - ( بهار 1400 )                   جلد 36 شماره 3 صفحات 834-817 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M M H, Jalai A. Determining Reliability in Interactive Question Answering Systems by Regression. .... 2021; 36 (3) :817-834
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4290-fa.html
حسینی محمدمهدی، جلالی علیرضا. تعیین میزان قابلیت اطمینان در سیستم‌های پرسش و پاسخ تعاملی به کمک رگرسیون خطی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1400; 36 (3) :834-817

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4290-fa.html


واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده:   (1034 مشاهده)
ارزیابی سیستمهای پرسش و پاسخ تعاملی بهمنظور تعیین و ارتقای کارایی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. با وجود این، هنوز روش استاندارد و مخصوصی برای ارزیابی این سیستمها ارائه نشده است. در ارزیابی یک سیستم پرسش و پاسخ تعاملی معیارهای زیادی تأثیرگذار است. یکی از این معیارها قابلیت اطمینان است. تلاشهای اندکی در راستای اندازهگیری اتوماتیک و تعیین دقیق معیارهای قابلیت اطمینان در سیستم پرسش و پاسخ تعاملی با بهکارگیری مدلهای گوناگون صورت گرفته است. در این مقاله، یک روش جدید جهت اندازهگیری قابلیت اطمینان با استفاده از ایجاد مجموعه معیارهای تأثیرگذار بر قابلیت اطمینان اعم از معیارهای کیفی و کمی به کمک رگرسیون ارائه شده است. در این روش، ابتدا لیستی از ویژگیهای کیفی و کمی تأثیرگذار جمعآوری و سپس، با توجه به ضوابط تعیینشده هشت ویژگی کمی انتخاب شدند. سپس، بر اساس پرسشنامه تهیهشده، ضرایب تأثیر سؤالات تعیین و با ترکیب این ویژگیها طبق رابطه پیشنهادی قابلیت اطمینان اندازهگیری شد. ارزیابی عملکرد مجموعه معیارهای انتخابی بر روی چهار سیستم پرسش و پاسخ تعاملی نشان داد که با بهکارگیری این مجموعه معیارها، امکان اندازهگیری قابلیت اطمینان برای یک سیستم پرسش و پاسخ فراهم شده است.
متن کامل [PDF 828 kb]   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1399/8/12 | انتشار: 1400/1/16

فهرست منابع
1. حسینی، محمدمهدی، و مرتضی زاهدی. 1395. بهبود پاسخ ارائه‌شده در سیستم‌های پرسش و پاسخ تعاملی با استفاده از شبکه عصبی. هشتمین کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات و دانش. همدان. صفحات 84-91.
2. حسینی، محمدمهدی، و مرتضی زاهدی. 1397. ارائه یک مدل احتمالاتی جهت تعیین انسجام متن در سیستم‌های پرسش و پاسخ تعاملی. مجله پردازش و مدیریت اطلاعات 33 (4): 1737-1760.
3. حسینی، محمدمهدی، مرتضی زاهدی، و حمید حسن‌پور. 1397. مجموعه‌ای از ویژگی‌های آماری جدید برای ارزیابی سیستم‌های پرسش و پاسخ تعاملی. مجله مهندسی برق تبریز.
4. شهرآیینی، سلیمه‌سادات، و مرتضی زاهدی. 1394. سیستم پاسخگوی تعاملی با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کامپیوتر، دانشگاه صنعتی شاهرود.
5. Baudiš, Petr. 2015. YodaQA: a modular question answering system pipeline", In POSTER 2015-19th International Student Conference on Electrical Engineering, pp. 1156-1165. Prague.
6. Bhatia, Pradeep K. and Mann, Rajbeer. 2008. An Approach to Measure Software Reusability of OO Design. Proceedings of 2nd National Conference on Challenges & Opportunities in Information Technology, RIMT-IET, Mandi Gobindgarh, pp. 26-30. India.
7. Breck, E., J. D. Burger, L. Ferro, L. Hirschman, D. House, M. Light, and I. Mani. 2000. How to evaluate your question answering system every day and still get real work done. In Proceedings of the Second International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC), Greece. pp. 51-57.
8. Burstein, J., & M. Chodorow. 2009. Automated essay scoring for non-native English speakers. In Proceedings of the ACL Workshop on Computer Mediated Language Assessment and Evaluation of Natural Language Processing. Mexico.
9. Carl G. Davis, and Jagdish Bansiya. 2013. A Hierarchical Model for Object-Oriented Design Quality Assessment. IEEE Transactions on Software Engineering 28 (1): 1-31.
10. Derici, Caner, Yiğit Aydin, Çiğdem Yenialaca, Nihal Yağmur Aydin, Günizi Kartal, Arzucan Özgür, and Tunga Güngör. 2018. A closed-domain question answering framework using reliable resources to assist students. Natural Language Engineering 24 (5): 725-762. [DOI:10.1017/S1351324918000141]
11. Dwivedi, S. K., and V. Singh. 2013. Research and Reviews in Question Answering System. Procedia Technology, pp. 424-417. [DOI:10.1016/j.protcy.2013.12.378]
12. Harabagiu, S., A. Hickl, J. Lehmann, and D. Moldovan. 2005. Experiments with interactive question-answering. In Proceedings of the 43rd annual meeting on Association for Computational Linguistics, Ann Arbor, USA, pp. 205-214. [DOI:10.3115/1219840.1219866]
13. Iyyer, Mohit, Wen-tau Yih, and Ming-Wei Chang. 2017. Search-based neural structured learning for sequential question answering. In Proceedings of the 55th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (Volume 1: Long Papers), pp. 1821-1831. Vancouver, Canada. [DOI:10.18653/v1/P17-1167]
14. Laheeb M. Al-Zobaidy, & Khalil A. Ibrahim. 2013. Existing Object Oriented Design Metrics a Study and Comparison. Journal of Computer 10: 137-147. [DOI:10.33899/csmj.2013.163431]
15. Motte, Stanislas, Ramon Ruti, Arnaud Jacolin, and Pierre-Albert Ruquier. 2019. Apparatus, systems and methods for scoring and distributing the reliability of online information. U.S. Patent 10, 169, 424, issued January 1, 2019. [DOI:10.1155/2019/7413460]
16. Paliwal, Nagesh, Vivek Shrivastava, & Ketki Tiwari. 2014. An Approach to Find Reusability of Software Using Objet Oriented Metrics. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology 3 (3): 10371-10378.
17. Salata, Ferdinando, Andrea de Lieto Vollaro, Roberto de LietoVollaro, and Lorenzo Mancieri. 2015. Method for energy optimization with reliability analysis of a trigeneration and teleheating system on urban scale: A case study. Energy and Buildings 86: 118-136. [DOI:10.1016/j.enbuild.2014.09.056]
18. Spitters, M., M. De Boni, J. Zavrel, and R. Bonnema. 2009. Learning effective and engaging strategies for advice-giving human-machine dialogue. Natural Language Engineering 15 (3): 378-355. [DOI:10.1017/S1351324908004956]
19. Suresh Y, J. Pati, Ku Rath. 2012. Effectiveness of Software Metrics For Object-Oriented System. Procedia Technology 6: 420-427. [DOI:10.1016/j.protcy.2012.10.050]
20. Webber, B., and N. Webb. 2010. Question answering, the handbook of computational linguistics and natural language processing. Blackwell Publishing. PP. 630-654, 2010 [DOI:10.1002/9781444324044.ch22]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb