دوره 36، شماره 3 - ( بهار 1400 )                   جلد 36 شماره 3 صفحات 920-893 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sepahvand R, aeiny M A, azadi M H. The Effect of Strategic Learning on Information Capital Strengthening with the Mediating Role of Organizational Knowledge Architecture Case Study: Knowledge Base Companies of Tehran Science and Technology Park. .... 2021; 36 (3) :893-920
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4503-fa.html
سپهوند رضا، آئینی محمدامین، آزادی محمد حسین. اثر یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با نقش میانجی معماری دانش سازمانی مطالعه موردی: شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری تهران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1400; 36 (3) :920-893

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4503-fa.html


دانشکده علوم اقتصادی و اداری؛ دانشگاه لرستان؛ خرم‌آباد، ایران؛
چکیده:   (1253 مشاهده)
در عصر حاضر، رشد روزافزون فناوریهای اطلاعات و نیاز سازمانها به این مهم جهت بقا و رقابت موجب شده هر سازمانی که این موضوع را نادیده بگیرد، دچار افول و از چرخه رقابت حذف شود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با تحلیل نقش میانجی معماری دانش سازمانی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل ۶۰۰ شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری تهران است که بر اساس جدول «مورگان» تعداد ۲۳۵ نفر از کارکنان این شرکتها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی اتفاقی انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی شرکتهای دانشبنیان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی معماری دانش سازمانی نیز بر تقویت سرمایه اطلاعاتی اثرگذار است. همچنین، نتایج در خصوص مباحث یادگیری استراتژیک حاکی از آن است که معماری دانش سازمانی و سرمایه اطلاعاتی، نوآوریهای نظری بههمراه داشته و به مدیران و ذینفعان شرکتهای دانشبنیان در درک و چگونگی تأثیرگذاری یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با تأکید بر معماری دانش سازمانی کمک میکند.
متن کامل [PDF 932 kb]   (374 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارزیابی و تحلیل
دریافت: 1399/3/18 | پذیرش: 1399/9/29 | انتشار: 1400/1/16

فهرست منابع
1. آرمان، مانی، و محبوبه شفیعی. 1396. قابلیت‌های رقابتی در شرکت‌های دانش‌بنیان، مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. 25 (83): 25-50 .
2. آفتابی همپا، موسی. 1397. تأثیر رویه‌های دانش سازمانی بر عملکرد شرکت با نقش چابکی سازمانی؛ مورد مطالعه: بانک تجارت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تاکستان.
3. بیت مشعل، هدا. 1396. تبیین نقش میانجی یادگیری استراتژیک در تأثیر کارآفرینی استراتژیک و قابلیت‌های پویا بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت کسب‌وکار. دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی.
4. حاتم کشتیبان، صابر. 1397. بررسی تأثیر روش‌های یادگیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی انعطاف‌پذیری استراتژیک؛ مورد مطالعه: شرکت‌های صادراتی استان آذربایجان غربی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی آذرآبادگان.
5. عطائی، ندا، و عباداله احمدی. 1397. بررسی تأثیر سرمایه اطلاعاتی بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن متغیر میانجی فرایند تجاری؛ مورد مطالعه: شرکت‌های کوچک و متوسط شهرک صنعتی عباس‌آباد. دومین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی. کرج. دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌ها.
6. کاشی، اشرف‌سادات. 1389. بررسی تأثیر سرمایه اطلاعاتی بر رفتار و ارزش اطلاعاتی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران- رادیو. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. مدیریت دولتی، دانشکده علوم اجتماعی اقتصاد، دانشگاه پیام نور.
7. معافی احسان. 1390. سرمایه اطلاعاتی و انطباق آن با استراتژی‌های سازمانی. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک پروژه‌ها، تهران. دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده شهید رضایی.
8. ورعی، تورج، جعفر حبیبی، و علی محقر. 1395. پیشنهاد چارچوبی مفهومی جهت معماری دانش سازمان‌های کلان‌مقیاس. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 32 (2): 439-466.
9. Alguezaui, S. & R. Filieri. 2014. A knowledge-based view of the extending enterprise for enhancing a collaborative innovation advantage. International Journal of Agile Systems and Management 7 (2): 1-16. [DOI:10.1504/IJASM.2014.061434]
10. Allmendinger, P. 2009. Planning theory. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-1-137-01360-6]
11. Aral, S. & P. Weill. 2007. IT assets, organizational capabilities, and firm performance: How resource allocations and organizational differences explain performance variation. Organization Science 18 (5): 763-780. [DOI:10.1287/orsc.1070.0306]
12. Boxer, P. J. and S. Garcia. 2009. Enterprise architecture for complex system-of-systems contexts, in: Systems Conference. 2009 3rd Annual IEEE, Vancouver, Canada. pp.: 253-256. [DOI:10.1109/SYSTEMS.2009.4815807]
13. Chatterjee, J. 2002. Knowledge management-theories, issues and challenges, IIT, Kanpur, India, http://www.iitk.ac.in/ime/jayanta/jc.htm. (accessed Sept. 10, 2010).
14. Chevron, J. S. 2001. Developing an integrated enterprise-wide knowledge architecture, in: APQC Conference - Next Generation KM. Houston, TX. pp.: 1-20.
15. Crossan, M., H. Lane, & R. White. 1999. An organizational learning framework: from intuition to institution. Academy of Management Review 24 (3): 522-537. [DOI:10.2307/259140]
16. Daft, R., & K. Weick. 1994. Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems. Academy of Management Review 9 (2): 284-291. [DOI:10.2307/258441]
17. Dalkir, K. 2013. Knowledge management in theory and practice. MA, USA, Butterworth- Heinemann: Routledge. [DOI:10.4324/9780080547367]
18. Doz, Y., & M. Kosonen. 2010. Embedding Strategic Agility; a Leadership Agenda for Accelerating Business Model Renewal. Long Range Planning 43: 370-382. [DOI:10.1016/j.lrp.2009.07.006]
19. Evers, H. D. 2008. Knowledge hubs and knowledge clusters: Designing a knowledge architecture for development. ZEF Working Paper Series 27: 1-22. [DOI:10.1142/9789814343688_0002]
20. Garcia-Morales, V., F. Llorens-Montes, & A. Verdú-Jover. 2006. Antecedents and consequences of organizational innovation and organizational learning in entrepreneurship. Industrial Management & Data Systems 100 (1): 21-42 [DOI:10.1108/02635570610642940]
21. Hilliard, R. 2000. Ieee-std-1471-2000 recommended practice for architectural description of software-intensive systems, IEEE, http://standards.ieee.org. (accessed Feb. 2015).
22. Huber, G. 1991. Organizational Learning, the Contributing Processes and the Literatures. Organization Science 2 (1): 88-115. [DOI:10.1287/orsc.2.1.88]
23. Hu, Ping-Ya, I-Chang Chiu, Wei-Yen Hsu. 2017. Mediating effects of business process for international trade industry on the relationship between information capital and company performance. International Journal of Information Management 37: 473-483. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2017.04.004]
24. Iduris, W., & M. AL-Rubaie. 2013. Examining the Impact of Stratepe Learning on Strategic Agility. Journal of Management and Strategy 4 (2): 70 [DOI:10.5430/jms.v4n2p70]
25. Jerez-Gomez, P., L. Cespedes-Lorente, & R. Valle-Cabrera. 2005. Organizational learning capability a proposal of measurement. Journal of Business Research 58: 715-725. [DOI:10.1016/j.jbusres.2003.11.002]
26. Kannabiran, G., & P. Dharmalingam. 2012. Enablers and inhibitors of advanced information technologies adoption by SMEs. Journal of Enterprise Information Management 25 (2): 186-209. [DOI:10.1108/17410391211204419]
27. Kenny, J. 2006. Strategy and the learning organization: a maturity model for the formation of strategy. The Learning Organization 13 (4): 353-368 [DOI:10.1108/09696470610667733]
28. Kline, R. B. 2015. Principles and practice of structural equation modeling. USA. : Guilford Publications.
29. Kruger, C. J., & R. D. Johnson. 2010. Information management as an enabler of knowledge management maturity: a South African perspective. International Journal of Information Management 30 (1): 576. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2009.06.007]
30. Kuwada. K. 1998. Strategic Learning, the Continuous Side of Discontinuous Strategic Change. Organization Science 96: 719-736. [DOI:10.1287/orsc.9.6.719]
31. Lai, Mei-Chi, Lin Yu-Tzu, Lee-Hsuan Lin, Wei-Kang Wang, Hao-Chen Huang. 2009. Information behavior and value creation potential of information capital: Mediating role of organizational learning. Expert Systems with Applications 36: 542-550. www.elsevier.com/locate/eswa (accessed January, 2009). [DOI:10.1016/j.eswa.2007.09.043]
32. Martín-de, C. G., P. López-Sáez, & M. Delgado-Verde. 2011. Towards a knowledge-based view of firm innovation, theory and empirical research. Journal of Knowledge Management 15 (6): 871-874. [DOI:10.1108/13673271111179253]
33. Neuvonen, Aleksi, & Peter Ache. 2017. Metropolitan vision making - using backcasting as a strategic learning process to shape metropolitan futures. Contents lists available at ScienceDirect. Futures 86.2017. 73-83. journal homepage: www.elsevier.com/locate/futures. (accessed Feb, 2017) [DOI:10.1016/j.futures.2016.10.003]
34. Ramezan, M. 2011. Intellectual capital and organizational organic structure in knowledge society: How are these concepts related? International Journal of Information Management 31: 88-95. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2010.10.004]
35. Salonen, Anna, Risto Rajala, & Ari Virtanen. 2018. Leveraging the benefits of modularity in the provision of integrated solutions: A strategic learning perspective. Industrial Marketing Management 68: 13-24. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/indmarman. [DOI:10.1016/j.indmarman.2017.09.001]
36. Siren, Charlotta, Henri Hakala, Joakim Wincent, Dietmar Grichnik. 2017. Breaking the routines: Entrepreneurial orientation, strategic learning, firm size, and age. Contents lists available at ScienceDirect. Journal homepage: http://www.elsevier.com/locate/lrp. (accessed April 2017) [DOI:10.1016/j.lrp.2016.09.005]
37. Siren, Charlotta, Marko Kohtamaki, & Andreas Kuckertz. 2012. Exploration and exploitation strategies, profit performance and the mediating role of strategic learning: escaping the exploitation trap. The Learning Organization 19 (6): 497-517. [DOI:10.1108/09696471211266983]
38. Snyman, R., and C. J. Kruger. 2004. The interdependency between strategic management and strategic knowledge management. Journal of knowledge management 8: 5-19. [DOI:10.1108/13673270410523871]
39. Sowa, J. F., and J. A. Zachman.1992. Extending and formalizing the framework for information systems architecture. IBM systems Journal 31: 590-616. [DOI:10.1147/sj.313.0590]
40. Tallon P., and K. Kraemer. 2001. Information systems strategy and implementation. CA USA: University of California, Irvine.
41. Tang, A., J. Han, and P. Chen. 2004. A comparative analysis of architecture frameworks, in: Software Engineering Conference, 2004. 11th Asia-Pacific, IEEE. pp.: 640-647. Busan, Korea.
42. Wu, I. L., & Y. Hu. P. 2012. Examining knowledge management enabled performance for hospital professionals: a dynamic capability view and the mediating role of process capability. Journal of the Association for Information Systems 13 (12): 313-344. [DOI:10.17705/1jais.00319]
43. Zachman, J. A. 1987. A framework for information systems architecture. IBM Systems Journal 26: 276- 292. [DOI:10.1147/sj.263.0276]
44. Zhao, Jianyu, Yining Huang, Xi Xi & ShanshanWang. 2020. How knowledge heterogeneity influences business model design: mediating effects of strategic learning and bricolage. International Entrepreneurship and Management Journal. [DOI:10.1007/s11365-020-00643-4]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب‌سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by: Yektaweb