گروه مدیریت؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال؛ تهران، ایران
چکیده: (764 مشاهده)
امرزه محیطهای کسبوکار و سازمانها نیازمند استفاده از منابع پردازشی، ذخیرهسازی و نرمافزاری متعددی برای دستیابی به اهداف مشخصشدهی خود هستند. پیدایش محاسبات ابریشیوهی دستیابی به منابع ذخیرهسازی و پردازش اطلاعات را دگرگون نمود. وجود ویژگیهای دسترسی آسان از طریق مکانیسمهای استاندارد ارتباطی شبکه و افزایش خودکار موجب علاقه وافر سازمانها به استفاده از خدمات ابری گردیده است. بااینوجود، انتخاب خدمت مناسب به دلیل افزایش تنوع خدمات ابری از نظر قیمت، مکان خدمت و پارامترهای کیفیت خدمات موجب شده است تا فرایند انتخاب خدمت ابری در سازمانها با دشواری فراوان همراه باشد. از الزامات انتخاب صحیح خدمت ابری در سازمان، تشخیص عوامل تاثیرگذار در انتخاب و برآورد میزان اهمیت هر یک از این عوامل است. این پژوهش کوشیده با پیروی از رویکرد آمیخته و استفاده از روش بررسی نظام مند ادبیات و دلفی فازی در قالب طرحی اکتشافی، به شناسایی عوامل موثر در انتخاب خدمت ابری سازمانها پرداخته و این عوامل را با کمک روش بهترین بدترین رتبه بندی نماید. در گام اول با بررسی نظاممند ادبیات این حوزه و همچنین بررسی تطبیقی سه استاندارد صنعتی توافق نامه های سطح خدمت ابری، ۲۴ عامل موثر بر انتخاب خدمت ابری شناسایی گردید. به منظور بهره گیری ازتجارب و نقطه نظرات صاحبنظران این حوزه در جهت گسترش بدنه دانشی موجود، اعتبارسنجی و پالایش عوامل موثر در انتخاب خدمت ابری ،ز روش دلفی فازی استفاده شد. ز روش دلفی فازی استفاده شد. بر اساس اجماع خبرگان ۲۰ عامل موثر بر انتخاب خدمت ابری سازمانها در قالب ۴ مولفه اصلی تایید و نهایی شد. در پایان عوامل تاییدشده از مرحله قبل با روش بهترین-بدترین وزن دهی و رتبهبندی گردیدند. نتایج نشان داد که در انتخاب خدمت ابری به ترتیب مولفه های عملکردی، امنیتی، محیطی و سازمانی ازبیشترین اهمیت برخوردارمی باشند. از ۲۰ عامل موثر بر انتخاب خدمت ابری به ترتیب عوامل دسترسپذیری با وزن ۰.۱۳۷، قابلیت اطمینان با وزن ۰.۱۳۴، زمان پاسخگویی/تاخیر با وزن ۰.۱۲۲، حاکمیت با وزن ۰.۰۹۶، ظرفیت با وزن۰.۰۷۲ بیشترین وزن را دارا می باشند.