دوره 37، شماره 2 - ( زمستان 1400 )                   جلد 37 شماره 2 صفحات 438-411 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaghaghi M. Interactional Effects of Macro Scale Social Factors in the Plagiarism Phenomenon: a case of Iran. .... 2021; 37 (2) :411-438
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4686-fa.html
شقاقی مهدی. اثرات متقابل کلان‌ساختارهای اجتماعی در پدیدۀ سرقت علمی (مطالعۀ موردی: ایران). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1400; 37 (2) :438-411

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4686-fa.html


دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1213 مشاهده)
در پژوهش حاضر، بررسی شده که عوامل اجتماعی وقوع پدیدۀ سرقت علمی با چه نظمی رخ میدهند و به چه شیوۀ معتبری می‌توان آن را توضیح داد. برای این کار از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. سه مدل مفهومی مستند (مدل ساختاری، مدل پارادایمی، و مدل سیستمی) ترسیم شده که هفت سازۀ مشترک دارند. داده‌ها با پرسشنامۀ اعتباریابی‌شده‌ای که با استفاده از این هفت‌ سازه ساخته شده، از ۵۴۰ نفر دانشجوی ارشد و دکتری ۳۶ دانشگاه جامع کشور که با نمونه‌گیری خوشهای و سپس سیستماتیک انتخاب شده بودند، گردآوری گردید و داده‌ها با نرمافزار «پیالاس» نسخۀ ۳-۳-۳ تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل سیستمی نظم رخداد را بهتر از بقیه نشان میدهد و فرض یک رد شد. با توجه به این مدل، نظم وقوع بدین‌ترتیب است که سرمایهداری دولتی (اقتصاد رانتی، تخصصزدودگی و کالایی‌شدن دانش) و رسوبات فرهنگی (گفتمانهای سنتی و علم ایدئولوژیک) به‌عنوان ورودیهای سیستم اجتماعی-تکنیکی دانشگاه، منجر به فرایندهایی چون صورتگرایی پژوهشی (پژوهش ماشینی و غلبۀ وجه خطابی) و آموزش غیرانتقادی (نگاه آموزشی به پژوهش) می‌شود، و خروجی آن ورودیها و این فرایندها، بیتفاوتی (مبادلۀ فاسد) و دانشگاه دیوان‌سالار (ارزیابی ایستا و ضعف کنترل) است. فرض دو تأیید شد و نشان داده شد که متغیرهای اقتصادی، اثر بیشتری نسبت به بقیۀ متغیرها دارند. فرض سه نیز رد شد و معلوم گردید که عامل «عادتوارۀ مَدرَسی» (اشرافیت علمی و تک‌افتادگی» متغیر میانجی مهم‌تری است.
متن کامل [PDF 814 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق و حقوق
دریافت: 1400/1/17 | پذیرش: 1400/3/25 | انتشار: 1400/9/23

فهرست منابع
1. دو تویت، ماتیلدا و استفان دوتویت. 2001. لیزرل محاوره‎ای؛ راهنمای کاربران. ترجمۀ علی دلاور، حسن‎علی ویس‌کرمی و محمد زرین‎جویی‌. 1392. تهران: نشر ارسباران.
2. چوپانی، حیدر، سید علی سیادت، و سعید رجایی‌پور. 1399. عوامل سازمانی مرتبط با سوء رفتار پژوهشی با تأکید بر اخلاق حرفه‌ای در پژوهش. اخلاق در علوم و فناوری 15 (1): 71-78.
3. شقاقی، مهدی. 1395. طراحی مدل توسعۀ اخلاق اطلاعات میان دانشجویان ایران. رسالۀ دکتری، دانشگاه تهران.
4. شقاقی، مهدی. 1397. ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ سنجش عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات 29 (3): 7-29.
5. صالحی، لیلی، و معصومه قاسم‎‌زاده. 1397. کاربرد الگوی رفتار برنامه‌ریزی‌شده در پیش‎بینی عوامل مؤثر بر قصد سرقت علمی. توسعۀ آموزش در علوم پزشکی 11 (31): 41-50.
6. عابدینی، یاسمین. 1394. ارائۀ الگوی ساختاری از روابط اهداف پیشرفت، نگرش به سرقت علمی، و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی 5 (11): 143-160.
7. عمیدی، علی. 1393. نظریۀ نمونه‌گیری و کاربردهای آن (جلد اول). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
8. فروند، ژولین. 1974. نظریه‌های مربوط به علوم انسانی. ترجمۀ علی محمد کاردان. 1393. چاپ ششم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
9. فی، برایان. 1996. پارادایم‌شناسی علوم انسانی. ترجمۀ مرتضی مردی‌ها. 1389. تهران: دانشگاه امام صادق، پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی.
10. کُربین، جولیت، و اَنسلم استراوس. 1998. مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینه‌ای. ترجمۀ ابراهیم افشار. 1390. تهران: نشر نی.
11. گرشاسپی فخر، سعید. 1390. ارتباط بین بیکاری و سرقت علمی در ایران. فصلنامۀ رفاه اجتماعی 11 (40): 401-423.
12. منصوری، علی. 1395. رئالیسم ساختاری. دانشنامۀ آنلاین پژوهه، وابسته به پژوهشگاه باقرالعلوم. بازیابی‌شده از: http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=37766‌ (دسترسی در 20 فروردین 1400).
13. ناصری، احمد، و معصومه فتحی. 1397. بررسی عوامل موثر بر گرایش دانشجویان ارشد حسابداری به سرقت علمی. پژوهش‌های تجربی حسابداری 7 (4): 1-20.
14. نوری، ناصر، عباسعلی زارعی موینی، و رجب اسفندیاری. 1399. رابطه بین اعتقادات فرهنگی و مذهبی و برداشت از جدیت و شدت سرقت علمی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته زبان انگلیسی در ایران. فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه 53 (4): 197-224.
15. همتی علمدار، قربان، ستاره شجاعی، قاسم سلیمی، و محمدصادق ارجمندی. 1396. مقایسه رفتار سرقت علمی و عوامل مؤثر بر سرقت علمی در دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز). نامۀ آموزش عالی 37: 61-77.
16. Anam, Fatima, Kenneth Khavwandiza Sunguh, Asad Abbas Abdul Mannan, and Samira Hosseini. 2020. Impact of pressure, self-efficacy, and self-competency on students' plagiarism in higher education. Journal of Accountability in Research 27 (1): 32-48. [DOI:10.1080/08989621.2019.1699070]
17. Babaii, E., & H. Nejadghanbar. 2017. Plagiarism among Iranian Graduate Students of Language Studies: Perspectives and Causes. Ethics and Behavior 27 (3): 240-258. [DOI:10.1080/10508422.2016.1138864]
18. Bokosmaty, S., J. Ehrich, J. Eady, M. J. & K. Bell. 2019. Anadian university students' gendered attitudes toward plagiarism. Journal of Further and Higher Education 43 (2): 276-290.
19. Dijkstra, T. K. & J. Henseler. 2015. Consistent Partial Least Squares Path Modeling. MIS Quarterly 39 (2): 297-316. [DOI:10.25300/MISQ/2015/39.2.02]
20. Farahian, Majed, Farshad Parhamnia, & Farnaz Avarzamani. 2020. Plagiarism in theses: A nationwide concern from the perspective of university instructors. Cogent Social Sciences 6 (1) [published online]. [DOI:10.1080/23311886.2020.1751532]
21. Feather, N. T. & I. R. Mckee. 2014. Deservingness, liking relations, schadenfreude, and other discrete emotions in the context of the outcomes of plagiarism. Australian Journal of Psychology 66 (1): 18-27. [DOI:10.1111/ajpy.12030]
22. Floridi, L. 2008. A Defence of Structural Realism. Synthese 161 (2): 219-253. [DOI:10.1007/s11229-007-9163-z]
23. Geels, F. W., & R. Kemp. 2007. Dynamics in socio-technical systems: Typology of change processes and contrasting case studies. Technology in Society 29 (4): 441-455. [DOI:10.1016/j.techsoc.2007.08.009]
24. Hair, J. F. H., G. T. M. Hult, C. M. Ringle, & M. Sarstedt. 2017. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). 2nd edition. Los Angeles: Sage.
25. Henseler, J., C. M. Ringle, & R. R. Sinkovics. 2009. The use of partial least squares path modelling in international marketing. Advances in International Marketing 20 (1): 277-319. [DOI:10.1108/S1474-7979(2009)0000020014]
26. Hoyle, R. H. (ed.). 2012. Handbook of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.
27. Hu, Guangwei, & Yunhua Shen. 2020. Chinese university teachers' perceptions and practices regarding plagiarism: knowledge, stance, and intertextual competence. Ethics and Behavior [published online]. [DOI:10.1080/10508422.2020.1776616]
28. Ives, B., & L. Giukin. 2019. Patterns and Predictors of Academic Dishonesty in Moldovan University Students. Journal of Academic Ethics 18 (1): 71-88. [DOI:10.1007/s10805-019-09347-z]
29. Kasler, Jonathan, Leehu Zysberg & Raya Gal. 2020. Culture, collectivism-individualism and college student plagiarism. Ethics and Behavior [published online]. [DOI:10.1080/10508422.2020.1812396]
30. Kell Tremayne, & Guy J. Curtis. 2021. Attitudes and understanding are only part of the story: selfcontrol, age and self-imposed pressure predict plagiarism over and above perceptions of seriousness and understanding. Assessment and Evaluation in Higher Education 46 (2): 208-216. [DOI:10.1080/02602938.2020.1764907]
31. Khathayut, P., C. Walker-Gleaves, & S. Humble. 2020. Using the theory of planned behaviour to understand Thai students' conceptions of plagiarism within their undergraduate programmes in higher education. Studies in Higher Education [published online]. [DOI:10.1080/03075079.2020.1750584]
32. Khemiss, M., L. Berrezouga, M. Ben Khelifa, T. Masmoudi, and H. Ben Saad. 2019. Understanding of plagiarism among North-African university hospital doctors (UHDs): a pilot study. Accountability in Research 26 (2): 65-84. [DOI:10.1080/08989621.2018.1561290]
33. Lin, Yang, & Kathleen D. Clark. 2021. Speech assignments and plagiarism in first year public speaking classes: an investigation of students' moral attributes in relation to their behavioral intention. Communication Quarterly 69 (1): 23-42. [DOI:10.1080/01463373.2020.1864429]
34. Pandoi, Deepika, Sanjaya Singh Gaur, & Anup Kumar Gupta. 2019. Role of virtues in the relationship between shame and tendency to plagiarise Study in the context of higher education. International Journal of Educational Management 33 (1): 66-85. [DOI:10.1108/IJEM-02-2018-0074]
35. Santoso, A., & F. R. Cahaya. 2019. Factors influencing plagiarism by accounting lecturers. Accounting Education 28 (4): 401-425. [DOI:10.1080/09639284.2018.1523736]
36. Shaghaghi, M. & M. R. Vasfi. 2019. An Investigation into the Underpinning Factors of Plagiarism among Universities in Iran. LIBRI 69 (3): 201-212. [DOI:10.1515/libri-2017-0100]
37. Tremayne, K. & G. J. Curtis. 2021. Attitudes and understanding are only part of the story: self-control, age and self-imposed pressure predict plagiarism over and above perceptions of seriousness and understanding. Assessment & Evaluation in Higher Education 46 (2): 208-219. [DOI:10.1080/02602938.2020.1764907]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb