دوره 37، شماره 3 - ( بهار 1401 )                   جلد 37 شماره 3 صفحات 806-781 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahedian G, Shabani A, Cheshmesohrabi M, Asemi A. Analysis of the semantic system of digital information organization discourse in social tagging. .... 2022; 37 (3) :781-806
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4687-fa.html
موحدیان قاسم، شعبانی احمد، چشمه سهرابی مهرداد، عاصمی عاصفه. واکاوی نظام معنایی گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال در برچسب‌گذاری اجتماعی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1401; 37 (3) :806-781

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4687-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ دانشگاه اصفهان؛ اصفهان، ایران؛
چکیده:   (637 مشاهده)
ظهور شبکه­های اجتماعی و پدیده­هایی نظیر برچسب­گذاری، تغییراتی را در زمینه زبان اطلاعات هم در محتوا و هم در بیان صوری آن، و در ساختار سازماندهی اطلاعات موجب شده است. هدف این پژوهش بررسی نظام معنایی گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال در پدیده برچسب گذاری اجتماعی است. روش پژوهش تحلیل گفتمان با رویکرد لاکلا و موف است. پایگاه لایبرری ثینگ با توجه به اینکه نمونه­ای برجسته و غنی از دلالت‌­های گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال در برچسب­‌گذاری را ارائه داده، بصورت هدفمند به عنوان مورد پژوهش انتخاب شد. یافته­‌ها نشان داد گفتمان سازماندهی اطلاعات در برچسب­‌ها در تقابل با گفتمان مدرن سازماندهی اطلاعات در کتابخانه­‌ها شکل گرفته است. در مفصل­‌بندی گفتمان سازماندهی برچسب­‌ها، کاربر به عنوان دال مرکزی، محور مفصل‌­بندی قرار گرفته و دال­‌های شناوری چون زبان، فهرست­‌نویسی، و عضویت در نظام معنایی گفتمان سازماندهی برچسبی پیرامون دال مرکزی کاربر مفصل­‌بندی می‌­شوند. این گفتمان تلاش دارد با جذب عناصری از گفتمان رقیب نظیر رده­‌بندی، روزآمدی، رایگان بودن و ایجاد انسداد معنایی، آن‌ها را تبدیل به وقته­‌های گفتمان خود کند. این کار در فضای تقابل و غیریت‌­سازی با ایجاد زنجیره هم ارزی از عناصر قابل جذب در گفتمان خودی، و در مقابل، ایجاد زنجیره تفاوت و بزرگنمایی عناصری همچون کهنگی، اقتدارگرا بودن، و سلسله مراتبی بودن در گفتمان رقیب (گفتمان مدرن سازماندهی اطلاعات) و طرد آنها به حوزه گفتمان گونگی یا میدان گفتمان صورت می‌گیرد.
متن کامل [PDF 821 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سازمان‌دهی
دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/1/25 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb