گروه علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشگاه اصفهان؛ اصفهان، ایران؛
چکیده: (635 مشاهده)
ظهور شبکههای اجتماعی و پدیدههایی نظیر برچسبگذاری، تغییراتی را در زمینه زبان اطلاعات هم در محتوا و هم در بیان صوری آن، و در ساختار سازماندهی اطلاعات موجب شده است. هدف این پژوهش بررسی نظام معنایی گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال در پدیده برچسب گذاری اجتماعی است. روش پژوهش تحلیل گفتمان با رویکرد لاکلا و موف است. پایگاه لایبرری ثینگ با توجه به اینکه نمونهای برجسته و غنی از دلالتهای گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال در برچسبگذاری را ارائه داده، بصورت هدفمند به عنوان مورد پژوهش انتخاب شد. یافتهها نشان داد گفتمان سازماندهی اطلاعات در برچسبها در تقابل با گفتمان مدرن سازماندهی اطلاعات در کتابخانهها شکل گرفته است. در مفصلبندی گفتمان سازماندهی برچسبها، کاربر به عنوان دال مرکزی، محور مفصلبندی قرار گرفته و دالهای شناوری چون زبان، فهرستنویسی، و عضویت در نظام معنایی گفتمان سازماندهی برچسبی پیرامون دال مرکزی کاربر مفصلبندی میشوند. این گفتمان تلاش دارد با جذب عناصری از گفتمان رقیب نظیر ردهبندی، روزآمدی، رایگان بودن و ایجاد انسداد معنایی، آنها را تبدیل به وقتههای گفتمان خود کند. این کار در فضای تقابل و غیریتسازی با ایجاد زنجیره هم ارزی از عناصر قابل جذب در گفتمان خودی، و در مقابل، ایجاد زنجیره تفاوت و بزرگنمایی عناصری همچون کهنگی، اقتدارگرا بودن، و سلسله مراتبی بودن در گفتمان رقیب (گفتمان مدرن سازماندهی اطلاعات) و طرد آنها به حوزه گفتمان گونگی یا میدان گفتمان صورت میگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سازماندهی دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/1/25 | انتشار: 1401/1/10