Gholami S, Rezaei Sharifabadi S, Alizadeh Shahrivar A, Farrokhzad S. The Model’s Analysis of Collaborative Information Seeking Behavior among Employees of Clinical Units' Through Educational Intervention. .... 2022; 37 (3) :953-978
URL:
http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4692-fa.html
غلامی شهرزاد، رضایی شریفآبادی سعید، علیزاده شهریور اردشیر، فرخزاد سولماز. واکاوی مدل رفتار اطلاعیابی مشارکتی سلامت محور کارکنان بالینی از طریق مداخله آموزشی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1401; 37 (3) :978-953
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4692-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی قزوین،قزوین، ایران
چکیده: (675 مشاهده)
کارکنان واحدهای بالینی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است که در کوتاهترین زمان قابل دستیابی و استفاده باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر مؤلفههای آموزش و آگاهی بر رفتار اطلاعیابی مشارکتی کارکنان بالینی «دانشگاه علوم پزشکی قزوین» بود.
این پژوهش مطالعهای نیمهآزمایشی مبتنی بر طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری این پژوهش را 40 نفر از کارکنان حوزه درمانی شاغل در بیمارستانهای «دانشگاه علوم پزشکی قزوین» تشکیل میدهند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام شد.
مداخله آموزشی بر افزایش میزان آگاهی مشارکتی افراد و همچنین، مشارکت آنها در فرایند جستوجوی اطلاعات تأثیر قابل توجهی داشت (P<0.05). ارزیابی مدل معادلات ساختاری رفتار اطلاعیابی مشارکتی با شاخص 0/058=RMSEA با سطح معناداری کوچکتر از 0/50نشان داد که مدل از برازندگی مناسبی برخوردار است.
از بررسی مدل اطلاعیابی مشارکتی کارکنان بالینی میتوان دریافت که با افزایش آگاهی گروهی در زمینه مشارکت، میزان تعامل و همکاری گروهی افزایش یافته و بازنمون آن در افزایش ارتباطات گروهی و تقسیم وظایف بهخوبی نمایان است. بهاشتراکگذاری اطلاعات بهعنوان فعالیتی که حاصل همکاری افراد است، مشارکتکنندگان را به خلق دانش جمعی، حفظ آگاهی مشارکتی همکاران و ایجاد درک مشترک قادر میسازد و میتواند شامل انتقال نیازهای اطلاعاتی و نتایج بازیابیشده، پردازش بیشتر اطلاعات، و یا انتقال دانش در مخازن دانشی گروه باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار اطلاعیابی دریافت: 1400/1/23 | پذیرش: 1400/5/18 | انتشار: 1401/1/10