تحلیل روش‌شناسی پایان‌نامه‌های رشته روانشناسی موجود در مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران

نویسنده

چکیده

پایان‌نامه، خروجی فعالیت پژوهشی در تحصیلات دوره‌های تکمیلی (ارشد و دکتری) است و انتظار می‌رود تحقیق به عنوان شالودهء پژوهش علمی، در آن بدقت مراعات شده باشد. این تحقیق که به منظور ارزشیابی روش‌شناسی پایان‌نامه‌های رشته روانشناسی انجام گرفته، پس از بررسی انواع الگوهای روش تحقیق، الگوی مراحل روش علمی کیوی و کامپنهود را مناسب تشخیص داده و آن را مبنای کارخود قرار داده است. در این تحقیق، به‌علت کمبود بودجه و محدودیت زمان از میان 136 پایان‌نامه رشته روانشناسی موجود در مرکز، 30 مورد با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب، از دانشگاه‌های مختلف برگزیده شد و نتایج به‌دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایان‌نامه‌های مورد بررسی، دارای بیش‌تر مراحل تحقیق بوده، اکثر آن‌ها ترتیب مراحل تحقیق را رعایت نموده و اکثر آن‌ها برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهء حضوری استفاده کرده‌اند.

عنوان مقاله [English]

The methodological Analysis of psychology theses available in IRANDOC

نویسنده [English]

  • Maryam Khosravi
چکیده [English]

Thesis is the research output of the PhD/Master’s courses and it is expected that experimental procedure as the basis of the scientific research is accurately observed. This study, conducted to evaluate the methodology of psychology theses, after analyzing the different research methods, has found the “Kivi & Kampenhood” methodology as the suitable one, In this study, due to shortage of budget and limitation of time, from 136 psychology theses available in IRANDOC, 30 titles from different universities have been selected and the obtained results have been evaluated by descriptive statistics. The analyzed theses have most of research processes, most of them have observed the order of research phases and have used interview to collect data.