شناسایی و تحلیل چالش ها و راه کارهای امنیتی در یادگیری الکترونیکی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 پژوهشکده امنیت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات،‌ موسسه تحقیقات

چکیده

  یادگیری الکترونیکی، اگرچه امکان دریافت بسیاری از خدمات بریا برون‌خط را برای کاربران شبکه‌های رایانه‌ای فراهم آورده، ولی متناسب با ماهیّت و محیط فعالیّت خود، احتمال رو­به­رویی با انواع گوناگونی از مخاطرات امنیتی را نیز افزایش داده­است. بنابراین، طبیعی است که موضوع تحلیل و کاهش مخاطرات امنیتی یکی از نگرانی‌های اصلی مدیران چنین حوزه‌ای باشد. مقاله حاضر، با بررسی موردی آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای امنیتی در سطح فرایندهای یادگیری الکترونیکی در تعدادی از مؤسّسه­های آموزشی کشور، با روی­کردی مبتنی بر تحلیل خطرها به ارائه مجموعه راه‌کارهای امنیتی لازم می‌پردازد. مجموعه راه­کارهای امنیتی ارائه‌شده می‌تواند به عنوان نقشه­راه پیشرفت امنیت برای گسترش امن فضای مجازی یادگیری الکترونیکی، مورد استفاده مؤسّسه­های آموزشی کشور قرار گیرد. نقشه­راه یاد شده، بر اساس نتایج پیمایش متون تخصصی و استانداردها، مطالعات میدانی و تحلیل‌های آماری پیرامون ایده‌ها و نگرش‌های صاحب‌نظران و فعالان حوزه یادگیری الکترونیکی کشور، مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته­است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Analysis of Security Challenges and Solutions in e-Learning Environments

نویسندگان [English]

  • Abouzar Arabsorkhi 1
  • Aminrmansour Yadegari 2
1
2
چکیده [English]

E-learning, despite providing the possibility of delivering
several online and off-line services for users of computer networks, due to
its nature and environment for activity, increases the possibility of a
variety of security risks. Therefore, analysis and identifying the lessening
of security risks is naturally a major concern for managers in such area.
This paper, reviewing the security vulnerabilities and threats at the level of
e-learning processes in some educational institutions, presents the
required security tactics based on a security risk analysis approach. The
presented set of security tactics can be applied by educational institutions
as a security roadmap. The mentioned security roadmap is verified based
on field studies, research findings and statistical analyses through the
selected communities of e-learning experts and activists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • e-learning
  • Security Vulnerabilities, Security Threats, Security Risk Analysis, Security Tactics