آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از فنّاوری‌های وب 2

نویسندگان

گروه کتابداری و اطلاع رسانی

چکیده

مقاله حاضر ارائه نتایج یک طرح پژوهشی بوده که با هدف بررسی میزان آشنائی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با فنّاوری‌های وب 2 و کشف مشکلات و چالش‌هایی که مدرسان در استفاده از این فنّاوری‌ها با آن روبرو هستند، انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه تحت وب با هر دو نوع سؤالات باز و بسته بود. پرسشنامه به نشانی ایمیل 175 مدرس کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاغل در دانشگاه‌های دولتی و آزاد و پیام نور ارسال شد. نتایج نشان داد که مدرسان پاسخ‌دهنده با برخی فنّاوری‌های وب 2 از قبیل وبلاگ، ویکی3، یوتیوب4 و فیس‌بوک5 به‌خوبی آشنا بودند، اما آشنایی آنها با برخی دیگر از این فنّاوری‌ها نظیر آر.اس.اس6، توییتر7، فلیکر8، دلیشس9، و پادکست10 محدود بود. پاسخ‌دهندگان از فنّاوری‌هایی مانند وبلاگ، گروه‌های مباحثه، چت، ابزارهای اشتراک فایل، ویکی، پیامک، ابزارهای اشتراک ویدئو، و فروم برای اهداف آموزشی و پژوهشی استفاده می‌کردند. از نظر آنها فیلترینگ اینترنت بزرگترین مانع استفاده از این فنّاوری‌ها بود. عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و فقدان آموزش از دیگر موانع بیان‌شده توسط پاسخ‌دهندگان بود. نویسندگان پیشنهاد کردند که برای بهره‌مند شدن از مزایای وب 2، مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از فنّاوری‌های وب دویی مشابهی که فیلتر نشده‌اند در آموزش و پژوهش استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Knowledge and Use of Web 2.0 by LIS Academics in Iran

نویسندگان [English]

  • Maryam Sarrafzadeh
  • Afsaneh Hazeri
  • Soheila Alavi
چکیده [English]

The present paper discussed results of a study which aimed to explore the knowledge and use of Web 2.0 technologies by LIS academics in Iran and to explore the challenges they faced for using these technologies. The research method was explorative and empirical. Data was collected through a web-based survey questionnaire containing both open and close ended questions. The results showed that LIS academics in Iran had good level of familiarity with some Web 2.0 tools such as blog, wiki, YouTube and Facebook. However, their familiarity with some other Web 2.0 tools such as RSS, feeds, Twitter, Flickr, Delicious and podcast was limited. Blog, discussion groups, chat tools, file sharing tools, Wikis, SMS, video sharing tools and forum were used respectively by LIS academics in their teaching. Internet filtering was identified as the most inhibiting barrier to the use of Web 2.0 tools. Lack of access to high speed internet and lack of training were pointed as the other identified barriers. Authors suggested that to reap the benefits of Web 2.0, LIS academics needed to find alternative non filtered Web 2.0 tools to employ in their teaching and research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Web 2.0 technologies
  • education 2.0
  • Library 2.0
  • LIS education
  • LIS academics