اولویت‌بندی کیفیت خدمات مراکز اطلاعاتی براساس مدل کانو و تأثیر عملکرد نامتقارن

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر اولویت­بندی کیفیت خدمات مراکز خدمات اطلاعاتی براساس مدل کانو و تأثیر عملکرد نامتقارن است. پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­‌ها توصیفی- پیمایشی به شیوه مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی  دانشگاه تهران بود که در نیم­سال دوم تحصیلی سال 1394-1395 به کتابخانه مرکزی دانشگاه مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده نمودند. طبق اعلام واحد آمار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تعداد این مراجعین 137042 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. تعداد 376 پرسشنامه در چارچوب نمونه­‌گیری طبقه­ای تصادفی گردآوری گردید. داده‌های خام بدست آمده از جامعه آماری با استفاده از آزمون آماری و نیز فرمول­ تبدیل طیف لیکرت به مدل کانو و نیز فرمول­‌های تأثیر عملکرد نامتقارن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج کلی نشان داد ویژگی «تأثیر خدمات» در گروه خدمات عملکردی با عملکرد پایین قرار دارد، ویژگی «کنترل اطلاعات» در گروه خدمات انگیزشی با عملکرد پایین قرار دارد، و ویژگی «فضا و مکان کتابخانه» در گروه خدمات اساسی با عملکرد بالا قرار دارد. اولویت­‌بندی اقدامات مربوط به افزایش کیفیت خدمات کتابخانه با توجه به ابعاد لایب‌­کوآل به این شرح است: (1) افزایش سطح عملکرد ویژگی «تأثیر خدمات» از سطح عملکرد پایین به سطح عملکرد بالا؛ (2) افزایش سطح عملکرد ویژگی «کنترل اطلاعات» از سطح عملکرد پایین به سطح عملکرد بالا؛ و (3) حفظ سطح عملکرد ویژگی «فضا و مکان کتابخانه».

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prioritizing the quality of information center services in terms of Kano’s model and asymmetrical practice

نویسندگان [English]

  • Saideh rohmand
  • Mohamad Reza Esmaili Givi
  • Aliasghar pourezzat
چکیده [English]

The objective of the present study is prioritization of the quality of information service centers in terms of Kano’s model and asymmetrical performance impact. This research is an applied research in terms of purpose, and is a descriptive survey in terms of data collection. A number of students at Tehran University at different educational levels, as clients of the Central Library during the educational year 1394-1395, served as the participants of the study. According to the information center of the Tehran University library, the number of clients during the period under investigation was 137,042. Using the Cochran formula, the sample size equals 375. Applying a random stratified sampling, the researcher collected 376 completed questionnaires. The collected data were analyzed through applying statistical tests, transforming the Likert scale into Kano’s model and asymmetrical performance impact formula. The results, generally indicate that the “services effect” factor, associated with the performance services category with low performance; “information control” factor associated with the category of motivational services, with low performance; while the factor “space and location of the library”, associated with basic services in high performance. Therefore, the prioritization of the measures to promote the quality of the library services, with regard to the Libqual dimensions, would be: (1) To promote the performance level of the factor “service effects” from a low- performance to a higher- performance level. (2) To promote the performance level of the factor “information control” from a low level to a higher performance level as well. (3) To sustain the performance level of the factor “space and location of the library” as it is.

کلیدواژه‌ها [English]

  • LibQUAL
  • Kano’s model
  • effect of asymmetrical performance analysis
  • provision of information resources Center at Tehran University
Bauk, S., S. Šćepanović, & M. Kopp. 2014. Estimating Students’ Satisfaction with Web Based Learning System in Blended Learning Environment. Education Research International. 2014 (2014): 1-12 (Article ID 731720, doi:10.1155/2014/731720). Bayraktaroğlu, Özge, & Özgen. 2008.Integrating the Kano model, AHP and planning matrix: QFD application in library services. Library Management 29 (4/5): 327– 351. Caber, M., T. Albayrak, & E. T. Loiacono. 2013. The classification of extranet attributes in terms of their asymmetric influences on overall user satisfaction an introduction to asymmetric impact-performance analysis. Journal of Travel Research 52 (1): 106-116. Calvert, P. J. 2001. International variations in measuring customer expectations. Library Trends 49 (4): 732-757. Chen, L. H., & Y. F. Kuo. 2011. Understanding e-learning service quality of a commercial bank by using Kano’s model. Total Quality Management 22 (1): 99-116. Garibay, Cecilia, Humberto Gutierrez, & Arturot Figueroa. 2010. Evaluation of a Digital Library by Means of Quality Function Deployment (QFD) and the Kano Model, The Journal of Academic Librarianship 36 (2): 125–132. Kahneman, D., & A. Tversky. 1979. Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica: Journal of the econometric society 47 (2): 263-291. Martilla, J. A., & J. C. James. 1977. Importance-performance analysis. The journal of marketing, 77-79. Mikulic, J., & D. Prebezac. 2008. Prioritizing improvement of service attributes using impact range-performance analysis and impact-asymmetry analysis. Managing Service Quality: An International Journal 18 (6): 559-576. Mittal, V., W. T. Ross, & P. M. Baldasare. 1998. The asymmetric impact of negative and positive attribute-level performance on overall satisfaction and repurchase intentions. Journal of marketing 62: 33-47. Oh, J. C., S. J. Yoon, & B. I. Park. 2012. A structural approach to examine the quality attributes of e-shopping malls using the Kano model. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics 24 (2): 305-327. Rezaie, M., H. E. Nosratabadi, & H. Fazlollahtabar. 2012. Applying KANO Model for Users’ Satisfaction Assessment in E-Learning Systems: A Case Study in Iran Virtual Higher Educational Systems. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE) 8 (3): 1-12. Shahin, A., & M. Zairi. 2009. Kano model: A dynamic approach for classifying and prioritising requirements of airline travellers with three case studies on international airlines. Total Quality Management 20 (9): 1003-1028. Zeithaml, V. A., A. Parasuraman, & L. L. Berry. 1990. Delivering quality service: Balancing customer perceptions and expectations. New York: Simon and Schuster. Zhao, M., & R. Roy Dholakia. 2009. A multi-attribute model of web site interactivity and customer satisfaction: An application of the Kano model. Managing Service Quality: An International Journal 19 (3) 286-307