اندیشه یادگیری بدون محدودیت مکانی و زمانی در علوم کتابداری در کشورهای در حال توسعه

نویسنده

چکیده

  یک پیش‌فرض کلی وجود دارد مبنی بر این‌که آموزش از راه دور، بدون چون‌وچرا، یک گام رو به جلو برای جوامع در حال توسعه محسوب می‌شود. آموزش سنتی در کشور‌های در حال توسعه به‌دلایل رشد انفجارگونه جمعیت، محدودیت‌های اقتصادی، و تقاضای بیش از حد جامعه برای تحصیل، دیگر توان پاسخگویی و انعطاف را ندارد . با توجه به فشار وارده به این کشورها برای پیوستن به جهانی توسعه‌یافته و جامعه‌ای برخوردار از اطلاعات، به‌نظر می‌رسد که آموزش از راه دور امکان آموزش بهتر برای شمار بیش‌تری از افراد را با هزینه کم‌تر فراهم خواهد آورد. در این مقاله سعی شده است با بررسی وضعیت آموزش از راه دور علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این نظام آموزشی در کشورهای در حال توسعه پرداخته شود و پیوند میان آموزش با توسعه در چنین جوامعی، واقع‌بینانه‌تر تبیین شود.    

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Idea of Learning without Constraints of Time and Place in Library Sciences in Developing Countries

نویسنده [English]

  • Amirhossein Mardani
چکیده [English]

It is generally assumed that distance learning is considered as an inescapable step forward for developing countries. Traditional education in developing countries can no longer respond and bend to the demands due to explosive population growth, economic constraints and over-demand for education. Given the pressure brought to bear on these countries to join the developed and information-rich world, it seems that distance education would provide a better education for a larger number of people at lower cost. The present paper attempts to investigate the status of distance education in Library and information science, expand on the challenges and opportunities it poses for the educational systems in the developing countries and to provide a more realistic link between education and development in such communities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • LIS education
  • Librarianship Distance Education
  • developing countries
  • education and development