باقری، خسرو. مترجم. 1392. «پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی». نوشتة کومبز، جرالد آر. کومبز و لو روی بی. دنیلز. در: ادموند سی شورت. 1991. روششناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران. تهران: سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. 43- 65.
جلیلی، هادی. مترجم. 1389. نظریه و روش در تحلیل گفتمان. نوشته یورگنسن، ماریان، و لوئیز فیلیپس. 2002. تهران: نشر نی.
خواجهپور، لیلا، علیرضا یوسفی، و نرگس کشتیآرای. 1397. تحلیل مفهوم مدیریت خشم در آموزههای تعلیمی «سعدینامه» بهعنوان یکی از راهبردهای تربیت اخلاقی دانشآموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی 3 (2): 29-58.
درودی، فریبرز و نرگس محمدعلیپور. 1395. اطلاعات و جامعه نوین جهانی. تهران: چاپار، اساطیر پارسی.
ریسمانباف، امیر. 1390. جنبش دکومانتاسیون: گمشده در هیاهوی فناوری. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات 86: 50- 68.
ستاری، علی. 1396. بررسی و نقد روش تحلیل مفهومی با رویکرد به پوزیتیویسم منطقی در پژوهشهای تربیتی. اندیشههای نوین تربیتی 13 (1): 91-114.
سلطانی، علیاصغر. 1384. قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
شکفته، مریم.1387. رویکردهای یازدهگانه تحلیل حوزه در کتابداری و اطلاعرسانی. فصلنامۀ کتاب 19 (4): 237-252.
عارف، هادی، رضا سید جوادین، علیاصغر پورعزت، و قنبر محمدی الیاسی. 1398. معناسازی: تحلیل مفهومی و کاربستها در مدیریت منابع انسانی. مدیریت دولتی 11 (3): 509-529.
عارف، هادی، و عباس مرادی شیرازی. 1396. شفافسازی مفهوم «شایستگی» در مدیریت منابع انسانی با رویکرد تحلیل مفهومی. مدیریت سازمانهای دولتی 5 (2): 13-29.
قلیزاده، نرگس، و حسن بودلایی. مترجم. 1395. روایت در پژوهشهای علوم اجتماعی: معرفی روشهای کیفی. نوشته باربارا زارنیوفسکا. 2004. تهران: جامعهشناسان.
قهرمانی، مریم. 1393. ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان: رویکرد نشانهشناختی. تهران: نشر علم.
مختارپور، و خاصه. مترجم. 1395. طبقهبندی علم: پدیدهها، دادهها، نظریهها، روشها، رویهها. نوشته ریک زوستاک. 2004. ویراسته غلامرضا حیدری. تهران: کتابدار.
مهدیزاده، محمد. 1393. نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
Anunobi, Chinwe Veronica, & Obiora Kingsley Udem. 2014. Information Literacy Competencies: A Conceptual Analysis. Journal of Applied Information Science and Technology 7 (2): 64-80.
Briet, Suzanne. 2006. What is Documentation?: English Translation of the Classic French Text. Translated and edited by Ronald E. Day, Laurent Martinet, Hermina G. B. Anghelescu. Lanham: Scarecrow Press.
Buckland, Michael.1991a. Information and information systems. NewYork: Greenwood.
_____. 1991b. Information as thing. Journal of the American Society for information science 42 (5): 351-360.
_____. 1997.” What is a ‘‘document? Journal of the American Society for Information Science 48 (9): 804–809.
_____. 2006. "
A brief biography of Suzanne Renee Briet" In: Suzanne Briet. 2006. What is Documentation?: English Translation of the Classic French Text. Translated and edited by Ronald E. Day, Laurent Martinet, Hermina G. B. Anghelescu. Lanham: Scarecrow Press, Available at:
http://people.ischool.berkeley.edu/~buckland/Brietaut2.pdf (accessed Nov. 20, 2020)
_____. 2017b. Some European Contributions to Information Science. Bulletin of the Association for Information Science and Technology 43 (3): 49-52.
_____.2018.
"Document theory." ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization, Also in:
Knowledge Organization 45 (5), Available at:
https://www.isko.org/cyclo/document (accessed Dec. 22, 2020)
_____, & Niels W. Lund. 2013. Boyd Rayward, Documentation, and Information Science. Library Trends 62 (2): 302-310.
Day, Ronald E. 2007. Suzanne Briet: An appreciation. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology 33 (2): 21- 22.
_____. 2016a. An Afterword to Indexing It All: The Subject in the Age of Documentation, Information, and Data (Book review). Bulletin of the Association for Information Science and Technology 42 (2): 25-28.
Dewey, Scott Hamilton. 2014. The Continuing Relevance of Paul Otlet, the international Institute of Bibliography/International Federation for Documentation, and the Documentation Movement for Information Science and Studies.
UCLA Journal of Education and Information Studies 10 (2), Available at:
http://escholarship.org/uc/item/5pq3v1cp (accessed Dec. 14, 2020)
Ducheyne, Steffen. 2009. To treat of the world: Paul Otlet’s ontology and epistemology and the circle of knowledge. Journal of Documentation 65 (2): 223-244.
Fairclough, Norman.2010. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London: Pearson education.
Francke, Helena. 2005. What's in a name? Contextualizing the document concept. Literary and Linguistic Computing 20 (1): 61-69.
Furner, Jonathan.2002. Shera's social epistemology recast as psychological bibliology. Social epistemology 16 (1): 5-22.
_____. 2004. Conceptual analysis: A method for understanding information as evidence, and evidence as information. Archival science 4 (3-4): 233-265.
Hansson, Joacim. 2005. Ermeneutics as a bridge between the modern and postmodern in library and information science. Journal of Documentation 61 (1): 102- 113.
Hjørland, Birger. 2000. Documents, Memory Institutions and Information Science. Journal of Documentation 56 (1): 27-41.
_____. 2004. Domain analysis: A socio‐cognitive orientation for information science research. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology 30 (3): 17-21.
_____. 2007. Arguments for 'the bibliographical paradigm': Some thoughts inspired by the new English edition of the UDC.
Information Research 12 (4), Available at:
http://informationr.net/ir/12-4/colis06.html (accessed Nov. 20, 2020)
_____. 2018. Library and information science (LIS). ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization, Available at:
https://www.isko.org/cyclo/lis (accessed Nov. 20, 2020)
Hofmann, Erik, & Emanuel Rutschmann. 2018. Big data analytics and demand forecasting in supply chains: a conceptual analysis. The international journal of logistics management 29 (2): 739-766.
Levy, David M. 2003. Documents and Libraries: A Sociotechnical Perspective. In: Ann Peterson Bishop, Nancy A. Van House, Barbara P. Buttenfield (ed.).2003. Digital Library Use: Social Practice in Design and Evaluation. London: MIT Press, PP. 25- 42.
Lugya, Fredrick Kiwuwa. 2014. What counts as a science and discipline in library and information science? Library Review 63 (1/2): 138-155.
_____. 2009. Document theory. Annual Review of Information Science and Technology 43 (1): 1- 55.
_____, & Michael Buckland. 2008. Document, documentation, and the Document Academy: introduction. Archival Science 2008 (8): 61–164.
_____, & Roswitha Skare. 2009. Document Theory. In: Encyclopedia of Library and Information Sciences (Third Edition). NewYork: Taylor and Francis, 632-1639.
Manoff, Marlene. 2004. Theories of the Archive from across the disciplines. Libraries and the Academy 4 (1): 9- 25.
Mishra, Rajani, & Vinod Kumar Gautam. 2017. Issue and Challenges of Plagiarism in Digital Environment: A Conceptual Analysis. Journal of Advancements in Library Sciences 4 (3): 65-69.
Neuss, Christian, & Robert E. Kent. 1995. Conceptual analysis of resource meta-information.
Computer Networks and ISDN Systems 27 (6), Available at:
https://arxiv.org/pdf/1811.12161.pdf (accessed Dec. 11, 2020)
Otlet, Paul. 1934. El Tratado de Documentación: el libro sobre el libro: teoría y práctica, traducción de María Dolores Ayuso García. La Habana: Félix Valera.
Pleshkevich, E. A. 2010. The formation of the scientific concepts about the documental forms of information. The gnoseological and managerial concepts of a document. Scientific and Technical Information Processing 37 (4): 227-249.
Radaelli, Claudio, & Romain Pasquier. 2008. Conceptual issues. In: Paolo Graziano, Maarten P. Vink (eds.). 2008. Europeanization: New research agendas. London: Palgrave Macmillan, 35-45.
Rayward, W. Boyd. 2008. Introduction. In: Boyd Rayward (ed.). 2008. European Modernism and the Information Society: Informing the Present, Understanding the Past. Hampshire: Ashgate, 1- 25.
Santa Anna, Jorge, & Élida Mara Mascarenhas Pieri. 2017. As contribuições da documentação no desenvolvimento das práticas bibliotecárias em biblioteca universitária: diálogos com Paul Otlet." Revista ACB (Biblioteconomia em Santa Catarina) 22 (1): 38-49.
Skare, Roswitha. 2019. Documentation Studies at the University of Tromsø: A new way to educate librarians? Education for Information 35 (4): 455-463.
Sokolov, A. V. 2009. The epistemology of documents (A methodological essay). Automatic documentation and mathematical linguistics 43 (2): 57-68.